hur leker neontetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    hur leker neontetror?

    heej, jag har 7 neontetror, och jag undrar hur dom leker, för mina jagar varanndra och "gnider" sig emot varanndra. och simmar ofta ihop 2 och två, och sen så e 3 utav dom jätte tjocka, och dom andra 4 smala, jag undrar om de e lek eller bråk? va ska jag göra? några tips? skulle vara jätte tacksam för svar! //sandra
    Senast redigerad av SandraPandra; 04 June 2008, 21:38.
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    #2
    Ursprungligen postat av SandraPandra
    heej, jag har 7 neontetror, och jag undrar hur dom leker, för mina jagar varanndra och "gnider" sig emot varanndra. och simmar ofta ihop 2 och två, och sen så e 3 utav dom jätte tjocka, och dom andra 4 smala, jag undrar om de e lek eller bråk? va ska jag göra? några tips? skulle vara jätte tacksam för svar! //sandra
    Är de nån som kan hjälpa mig eller inte?

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Neontetror är väl romspridare om jag inte har helt fel. Lägger sin rom bland växter i väntan på en hane som befruktar äggen.

        Rätta mig om jag har fel
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Neontetrehonor tar tillfälliga revir vid en växt, och vilda slagsmål utbryter ofta mellan honorna vid den här tiden. Hanarna blidkar honorna genom att mycket snabbt "flippra" med ryggfenan, och om honan är redo så
          simmar fiskarna sida vid sida och ägg & sperma deponeras.

          Längre än så har jag aldrig kommit. Äggen kräver lågt pH för att befruktas, och sägs vara känsliga mot ljus. Ynglen är små. Både ägg och yngel äts av de vuxna tetrorna.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Neontetrehonor tar tillfälliga revir vid en växt, och vilda slagsmål utbryter ofta mellan honorna vid den här tiden. Hanarna blidkar honorna genom att mycket snabbt "flippra" med ryggfenan, och om honan är redo så
            simmar fiskarna sida vid sida och ägg & sperma deponeras.

            Längre än så har jag aldrig kommit. Äggen kräver lågt pH för att befruktas, och sägs vara känsliga mot ljus. Ynglen är små. Både ägg och yngel äts av de vuxna tetrorna.
            Det stämmer att de är känsliga mot ljus. För att få garanterat kläckta ägg ska man mörkerlägga akvariet i 48 timmar med en något höjd temperatur. Därefter ska ynglena vara kläckta
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • Ibanez
              • July 2006
              • 853

              #7
              hur skall man göra för att rädda ynglen om föräldrarna inte tar vara på dem??
              Era fiskar ger jag mina till frukost..

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #8
                Neontetror har inte alls samma instinkt som guppy oxh platy har rörande yngel. Du behöver inte oroa dig
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • Ibanez
                  • July 2006
                  • 853

                  #9
                  Ursprungligen postat av XenOn
                  Neontetror har inte alls samma instinkt som guppy oxh platy har rörande yngel. Du behöver inte oroa dig
                  hur menar du då?? att guppys käkar yngel av ren instingt??
                  hur lätt e det egenligen att föda upp neontetror??? vilka förhållanden krävs?? (allmänt nyfiken)
                  Era fiskar ger jag mina till frukost..

                  Kommentar

                  • PixelHermit

                    • May 2002
                    • 105

                    #10
                    Det helt avgjort mycket duktiga akvaristen erikthur här på Zoopet odlade glödbandstetra för en massa år sedan. De kan man odla på i princip samma sätt som neontetror, även om det för all del brukar vara betydligt svårare att få neontetrorna på lekhumör, jämfört med glödbanden. Hur den nu än är med den saken, så leker de båda arterna på i stort sett samma sätt och under samma förhållanden, och dessutom kan man föda upp ynglen på samma sätt. Erik har skrivit en utmärkt artikel om sin glödbandstetraodling, och den kan man ha som utgångspunkt vid odling av de flesta Hyphessobrycon-liknande tetror. Ursprungligen blev den publicerad i Aqua Upsaliensis - vi var båda redaktörer för tidskriften en gång i världen - och numera kan man dessutom läsa den under erikthurs sida på Zoonen: "Hur jag lekte av glödbandstetror".


                    X
                    X
                    Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                    http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                    Kommentar

                    • Ibanez
                      • July 2006
                      • 853

                      #11
                      man tackar och väldig bra läsning!!
                      Era fiskar ger jag mina till frukost..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...