Citrontetrorna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Citrontetrorna dör

    På jobbet har vi ett amazonaskar på ca 480 liter.

    Fiskarna består av i huvudsak en grupp kardinaltetror, ett scalarepar (hona och hane), en black mollyhona och två hanar, några gula långsträckta algätare, några röda tetror (vet inte vad de heter, rosentetra kanske), en svartbrunspräcklig mal ca 8 cm lång, 4 bilbuksfiskar ca 3cm långa, några grå svartrandiga malar? , en grupp pansarmalar samt ett gäng citrontetror.

    Dessa citrontetror verkar jämt råka ut för skador, sönderbitna fenor mm. Såpass mycket att hälften av de ursprungliga gått till det sälla fiskhavet. De andra fiskarna mår jättebra och vi har inte förlorat en enda. Det är bara dessa citrontetror som minskar i antal och det av uppenbara bråk sinsemellan eller attacker av andra.

    Är det så att citrontetror bråkar så mycket med varandra att de decimerar sig själva? Kan det vara så att scalarerna angriper citronerna men låter kardinalerna vara ifred? När en citrontetra skadats är ju de andra av samma art på den jämt medans de andra fiskarna inte tycks bry sig.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Hur gamla är citrontetrorna?

    Om någon fisk angriper citrontetrorna är det troligen inte scalare-paret (om dom inte har rom eller yngel) utan någon av dom andra fiskarna. Men då behöver man veta mer exakt vad det är för arter och hur stora de är. Det gäller algätarna, malarna utom pansarmalarna samt de röda tetrorna om de inte är rosentetror.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Om de gula algätarna är den gula odlingsformen av den kinesiska algätaren, så skulle jag tippa på den, efter som de tydligen blir rätt griniga och territoriella med tiden. Om de röda tetrorna är serpatetror, så kan det kanske vara de som har varit i farten, de är lite nafsiga, om jag har förstått rätt.

      Har rätt nyligen själv köpt ett stim citrontetror, som går med bl.a ett stort scalarepar, ett discuspar, 3 tuppkamsciklider (1+2), ett gäng små jurupari (jordätare), 6 bågfensciklider (2+4), prickiga knorrmalar, ett par (hane och hona) Megalechis thoracata, några ancistrusar, stänktetror, och kejsartetror. Än så länge har jag inte sett några skador på citrontetrorna, utan de stimmar fint tillsammans.
      Senast redigerad av Shepard; 26 May 2008, 18:20.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        #4
        De gula algätarna ser ut som denna:


        en ancistrus finns, ca 10 cm i dagsläget. De röda tetrorna är inte rosentetror. Vet inte vad de är för något men jättevackra och mycket röda. De verkar också mycket fredliga så jag misstänker dem inte alls. De är ca 3 cm långa och det finns bara några stycken.

        Vi har haft citronerna i drygt ett år nu. När de kom var de ett par cm. Nu är de nästan 4 cm. De bråkar jämt med varann.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Har kollat lite bilder nu. Jo, de röda är serpatetror, men de verkar vara väldigt blyga och de är bara några stycken små. Kan aldrig tänka mig att det skulle vara de som varit i farten.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, den gula fisken på bilden är den gula odlingsformen av kinesisk algätare. De blir territoriella och aggressiva med tiden, och är inga vidare algätare heller.

            Serpatetror har jag aldrig haft, men vad jag har förstått så är de ibland som små pirayor (som ju också är tetror), och kan vara rätt nafsiga.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...