Vet ni något...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miacaliza
    • April 2008
    • 39

    Vet ni något...

    ...om en tetra som heter "Pirangtetra" eller något liknande?
    Såg den på fiskaffären igår, men kan inte hitta den här på zoopet.
    Den liknar lite den svarta neontetran i färgerna, kanske lite mer rött och lite längre och smalare.
    Blev lite sugen på att ha den i mitt 160 l men vill veta lite mer om den.
    Dom på djuraffären ger lite "luddiga" svar.
    Vill dyka ner i akvariet
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Kan du mena Nannostomus beckfordi, ibland kallad guldbandstetra?
    Jättefin fisk, men den finns inte på zoopet.

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • miacaliza
        • April 2008
        • 39

        #4
        Ja , det är nog den. Tack!
        Är det någon som haft den? Kan den funka tillsammans med mina andra fiskar: dvärgguramis, Black Mollys, Platy, Corydoras. Tänkte ev skaffa även siamesisk algätare.
        Vill dyka ner i akvariet

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Jag har haft den för en del år sen. Snygg firre. De var i ett mindre akvarium med några guppys, platys och corysar. Det funkade jättebra.
          Din kombination låter väl inte så dum.

          Från min bok: pH 6,0-7,5, temp 24-26, tät vegetation, torvfiltrering, mörk botten, klart vatten, och lugna medinnevånare. Detta är optimala förhållande, de kan trivas bra ändå.
          Lycka till med dem.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • miacaliza
            • April 2008
            • 39

            #6
            Jag har väl kanske inte de optimala förhållandena...men mycket växter har jag i alla fall, pH och temp stämmer också...och ganska lugna firrar. Tja, man kanske skulle testa, jag tycker dom är jättesnygga. Färggranna men ändå inte så iögonfallande.
            Vet du om dom stimmar bra eller blir dom utspridda i hela akvariet? Det står mellan den, svart neontetra eller blå neontetra...trorjag. Kardinalfisken är också fin men kanske lite blek...äsch jag tror jag blir tokig..."svårtattbestämmasigFia" i full gång.
            Ska fundera några da'r innan jag bestämmer mig, vill inte göra något förhastat som jag ångrar sedan.
            Vill dyka ner i akvariet

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Personligen skulle jag inte tveka på vilken av de tetrorna du föreslog som jag skulle köpt, och det är Nannostomus beckfordi. Dels för att den är skitsnygg och dels att den är ganska ovanlig!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • miacaliza
                • April 2008
                • 39

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Personligen skulle jag inte tveka på vilken av de tetrorna du föreslog som jag skulle köpt, och det är Nannostomus beckfordi. Dels för att den är skitsnygg och dels att den är ganska ovanlig!
                Jo det lutar nog mot den. Jag tycker också den är skitsnygg.
                Vill dyka ner i akvariet

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Som jag minns höll de ihop bra, jag hade 4 st. De är verkligen fina, inget prål. Deras bukfena (?) blir ljusblå när de trivs. Sen brukade de flirta så fint, stod o darrade och var extra snygga då.
                  Jag la lite torv i filtret, kanske gjorde det lite nytta. Du kan köpa i kartong, liksom en sudd. Lätt att dela.
                  Håller med Ansjo, ovanlig och snygg.

                  Svart neontetra är snygg men - trist!

                  Lycka till!

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Dessa Pirangatetror finns också i min närmaste zooaffär, har fastnat framför det karet flera gånger - De är verkligen fina

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      När nan ser dessa tetror förstår man varför gruppen kallas smycketetror
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • miacaliza
                        • April 2008
                        • 39

                        #12
                        Nu har jag varit och köpt 10 st Nannostomus beckfordi.
                        Super snygga fiskar, ser jättebra ut tillsammans med de andra fiskarna i akvariet.
                        Nu ser det ut som om jag har ganska lagom med fisk så nu ska jag bara njuta av mitt fina akvarium med dess vackra invånare.
                        Jag är så glad över att jag vågade prova på det här med akvarium igen!
                        Och att jag hittade på zoopet. Ni har varit till god hjälp många gånger, alla ni som tar er tid att svara på en nybörjares frågor.
                        Vill dyka ner i akvariet

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Du kan inte ta en bild och länka hit så man får se juvelerna? Funderar starkt på att beställa 50-60 st till mitt kar och byta ut kardinalerna....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • miacaliza
                            • April 2008
                            • 39

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Du kan inte ta en bild och länka hit så man får se juvelerna? Funderar starkt på att beställa 50-60 st till mitt kar och byta ut kardinalerna....
                            Tyvärr har kameran gett upp och jag har inte köpt någon ny än. Men jag rekomenderar dem varmt.
                            Nu vet jag inte hur pass duktigt dom stimmar i jämförelse med kardinaler.
                            Mina håller ihop ibland och ibland simmar dom för sig själva.
                            Men dom blir ju lite större än kardinalerna och är faktiskt vackra även en och en.
                            Vill dyka ner i akvariet

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Eftersom inte kardinalerna heller stimmar så mycket skulle det vara kul att ha något som inte man ser var dag, och kardinaler är ju inte så svåra att få tag på.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...