Egg-bound females

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas-P
    • August 2007
    • 53

    Egg-bound females

    Jag har läst flera engelska artiklar om odling och stött på begreppet "egg-bound females" vad är detta hur fungerar det?

    Vad jag förstår så har det med att göra att de slutar producera ägg.

    MVH
    Niklas
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    Uttrycket syftar till honor som bildat ägg men inte fått tillfälle /möjlighet att lägga äggen, vilket enligt vissa källor hos fiskar ska leda till infertilitet eller död. jmfr; http://en.wikipedia.org/wiki/Egg_bound

    Utan säkra belägg är min ståndpunkt att de flesta akvarister som använder begreppet överdriver risken för och betydelsen av det. Jag har inte sett några säkra tecken på det under de dryga 30 år som jag har odlat fisk, fast det är klart, tetror har jag inte pysslat så mycket med, men resten av de vanliga fiskgrupperna.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Har aldrig sett det hos fisk, däremot hos reptiler och fåglar.

      Jag har iofs vid nåt tillfälle sett levandefödare som håller tillbaka ynglen tills de blir för stora, men jag ser det som ett helt separat problem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Niklas-P
        • August 2007
        • 53

        #4
        Tack för bra svar!

        Jo man tycker ju att det inte borde vara något problem. Deras kroppar borde väl bryta ner äggen om de inte används.

        Det är iof just tetror jag har läst om och speciellt Kardinal Tetror. Har tänkt att försöka mig på att få fram yngel... Det är många som snackar om det på nätet men jag har inte sett något som följt upp sina idéer. Jag kan inte hitta en ända odling som är dokumenterad.

        Kommentar

        Arbetssätt...