Introducera rödmunstetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EllaBellan
    • January 2008
    • 23

    Introducera rödmunstetror

    Jag köpte ett 450 liters akvarium i helgen och fyllde detta igår. Med akvariet fick jag ett antal scalarer och ett stim på ca 15 rödmunstetror. Scalarerna huserar nu i ett 720 liters akvarium men eftersom jag har hantelciklider i detta vågade jag inte lägga i rödmunstetrorna. Rödmunstetrorna bor istället i ett 100 liters akvarium tillsammans med neontetror och fjärilsciklider. Detta akvarium är dock väldigt överbefolkat i och med rödmunstetrorna och jag tycker att fiskarna verkar vara något stressade.

    Jag skulle därför vilja ha rödmunstetrorna i mitt 450 liters akvarium så fort som möjligt, men har läst att tetror är ganska känsliga vad gäller vattenkvalitet. När vågar jag lägga i rödmunstetrorna i akvariet? Kan jag ha någon annan utväg? Har någon prövat kombinationen hantelciklider/rödmunstetra? Rödmunstetrorna är ganska storväxta.

    Tacksam för svar!
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    #2
    Du skulle ju kunna ta några i taget, börja med några stycken, vänta en vecka och i med några till. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av rödmunstetror men jag antar att så länge du ser till att inte ha för brottom i med fisk i ditt kar så kommer också vattenvärdena hålla sig i god form. Du har ett ganska stort kar så det ska nog gå bra.

    Lycka till hoppas det var till någon hjälp
    MVH /Tobias

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Hur gjorde du med filtret när du flyttade akvariet. Antar att du har ytterfilter ?
      Har inte filtret torkat och du satte igång det direkt har du nog lyckats spara mycket av de goda bakterierna. Du kan även krama ur lite av dina filterbakterier från dina gamla filter. I så fall skulle du kunna släppa i alla dina rödmunnar nu utan problem. Eftersom karet är så stort tror jag inte det blir några problem.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Galion
        • December 2004
        • 337

        #4
        Jag har ett stim på 63st rödmunnar i mitt 720l SA kar
        har slängt i 16st åt gången i 4 omgånger.. Med snabb huvudräkning förstår man juh att en har tyvärr dött..
        Men känsligheten hos dessa tetror tror jag är överdriven faktiskt..
        Jag har inte använt några somhelst prepparat eller liknande i mitt 720L kar och växter och fisk stormtrivs!
        Ett flertal arter med Apistor bla som ligger i lek för tillfället.
        Just när det kommer till rödmunnstetror så sägs det oftast att dom är känsliga för vattenbyten osv.
        Har aldrig märkt av nått på mina vid vattenbyten, och då iofs fyller jag bara på avdunstat vatten en gång varannan vecka.. runt 15L-20L vatten.
        Gör ett stort vattenbyte var 6e månad, då på runt 40% och somsagt så funkar mina rödmunnar kanonbra!
        Satte in dom första rödmunnarna knappt en vecka efter uppstart kan jag även tilllägga så specielt känsliga är dom nog inte

        Men vid detta laget har du förmodligen redan satt i dom i karet *Hehe*
        Men tänkte att det kunde vara kul att dela med mig av erfarenheterna jag har om dessa underbara tetror
        Mvh Peter

        Kommentar

        Arbetssätt...