tabell över fiskarter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lillyblue
    • April 2008
    • 6

    tabell över fiskarter

    Jag undrar om någon vet om det finns något sort tabell så det blir lättare att få överblick vilka fiskar passar ihop?

    Det blir lättare att ha koll liksom ist för att läsa massa texter.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Du kan ju alltid välja vilken grad ditt kar har, hur stort det är mm i artbeskrivningen så får du upp vilka fiskar som ev. skulle passa i ditt kar. Men vilka som passar ihop blir nog svårt eftersom det är väldigt individuellt. Lite får du nog plugga dig till
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Jag har för mig att det på en del amerikanska fisksidor finns schablonartade tabeller över vilka fiskar som passar ihop. Men personligen är jag inte mycket för schablonartade modeller och regler i akvariesammanhang (1cm/l osv) då det kan bli väldigt tokigt. det är nog bara att bita ihop och "läsa massa texter"
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Vill man absolut ha en schablon kan man ju istället "läsa av fiskarna". Formen på fisken talar om om det är en snabb eller långsam fisk, om den lever vid ytan, mitt i vattnet eller på botten. Form, storlek och placering av munnen talar om vad den äter. Storlek och placering av ögat talar om var fiender och/eller föda finns. Skäggtömmar antyder att den lever i grumligt vatten eller är nattaktiv eller har dålig syn. Osv. Det stämmer ju inte alltid men ger en hel del vägledning.

        Kommentar

        Arbetssätt...