Stänktetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle77
    • March 2005
    • 121

    Stänktetra

    Har skaffat Stänktetra som leker viligt hela tiden.

    Nu till min fråga: Äter föräldrarna upp ungarna när de landar i vattnet? Jag hittar nämligen inga ungar? Hoppas någon kan hjälpa mej.
  • Darizz
    • February 2008
    • 22

    #2
    Tjena Walle.

    Har själv nyss skaffat 6st(2+4) av denna trevliga och mycket fina tetra.

    Vad jag har läst mig till samt vad jag tänker använda för mina ägg är (dvs. om jag nu får några):

    Yngelakvarium alá "glassburk", förmodligen föredetta melonsmak.
    ~3cm vatten taget från akvariet. Vattenbyte dagligen osv.

    Kommer föra över ägg till glassburken och kläcka där, matar sedan med toffeldjur. Risken för mig är att ynglen nog kommer bli mums för mina riotetror om dom får rammla ner av sig själva.

    Låter bra i teorin för mig, sen hur det kommer funka är väl en annan sak.
    Verkar vara lite knepigt att få ynglen att äta, men men.
    Pröva det här och hör av dej hur det gick.

    Mvh Erik

    Kommentar

    • walle77
      • March 2005
      • 121

      #3
      Ursprungligen postat av Darizz
      Tjena Walle.

      Har själv nyss skaffat 6st(2+4) av denna trevliga och mycket fina tetra.

      Vad jag har läst mig till samt vad jag tänker använda för mina ägg är (dvs. om jag nu får några):

      Yngelakvarium alá "glassburk", förmodligen föredetta melonsmak.
      ~3cm vatten taget från akvariet. Vattenbyte dagligen osv.

      Kommer föra över ägg till glassburken och kläcka där, matar sedan med toffeldjur. Risken för mig är att ynglen nog kommer bli mums för mina riotetror om dom får rammla ner av sig själva.

      Låter bra i teorin för mig, sen hur det kommer funka är väl en annan sak.
      Verkar vara lite knepigt att få ynglen att äta, men men.
      Pröva det här och hör av dej hur det gick.

      Mvh Erik

      Ja testa kan man ju alltid. Hör av mej så får vi se hur det går. Lycka till med dina tetror Erik.

      Mvh Daniel

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Frågan är väl varför de inte skulle äta upp "yngel från himlen"?
        Så förmodligen gör de just det.
        Kollade med Pinter och rådet är flytta äggen...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Darizz
          Kommer föra över ägg till glassburken och kläcka där, matar sedan med toffeldjur. Risken för mig är att ynglen nog kommer bli mums för mina riotetror om dom får rammla ner av sig själva.Mvh Erik
          Jag har också ett stim (5+5) av den här fina tetran, har inte sett lek än, men de går också i ett sällskapsakvarium.

          En tanke bara, eftersom äggen läggs ovanför vattenytan, och hålls fuktiga genom att hanen stänker vatten på dem, så kanske de inte tål att bli helt nersänkta i vatten?

          Tror hur som helst att det bästa är att sätta en hane och en hona ensamma i ett litet odlingskar, och se´n ta bort honan efter leken. När ynglen se´n trillar ner, så tar man bort hanen också. På så sätt får de ju även utöva sitt naturliga beteende.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • walle77
            • March 2005
            • 121

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Frågan är väl varför de inte skulle äta upp "yngel från himlen"?
            Så förmodligen gör de just det.
            Kollade med Pinter och rådet är flytta äggen...
            Ja klart några eller alla blir upp ätna men varför??????

            Frågan är hur det kan bli fler i naturen då? Man måste ju komma på den lösningen också. Man får nog försöka hitta ett bra sätt.

            Kommentar

            • walle77
              • March 2005
              • 121

              #7
              Ursprungligen postat av Micke_A
              Jag har också ett stim (5+5) av den här fina tetran, har inte sett lek än, men de går också i ett sällskapsakvarium.

              En tanke bara, eftersom äggen läggs ovanför vattenytan, och hålls fuktiga genom att hanen stänker vatten på dem, så kanske de inte tål att bli helt nersänkta i vatten?

              Tror hur som helst att det bästa är att sätta en hane och en hona ensamma i ett litet odlingskar, och se´n ta bort honan efter leken. När ynglen se´n trillar ner, så tar man bort hanen också. På så sätt får de ju även utöva sitt naturliga beteende.
              Jag har hört att det är helt ok att lägga ner bladet i ca 2cm vatten och så kläcks de där. Sen är nästa problem att födda upp de små rackana.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Ursprungligen postat av walle77
                Ja klart några eller alla blir upp ätna men varför??????
                Frågan är hur det kan bli fler i naturen då?
                Den enskilda individens egoism. Föräldrarna har gjort sitt bästa med att lägga rommen på säkert ställe och hållit den fuktig. Men yngel i vattnet är att betrakta som mat annars gör någon annan det...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • walle77
                  • March 2005
                  • 121

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  Den enskilda individens egoism. Föräldrarna har gjort sitt bästa med att lägga rommen på säkert ställe och hållit den fuktig. Men yngel i vattnet är att betrakta som mat annars gör någon annan det...
                  Jo så är det med många fiskar.

                  Idag så såg jag att de lekt igen och nu har jag lagt över bladet i ett litet plast akvarium. Väntar otåligt på att de skall kläckas sen börjar nästa problem att hålla de med mat.

                  Kommentar

                  • walle77
                    • March 2005
                    • 121

                    #10
                    Nu är ynglen 3 dagar har gjort en egen sats hjuldjur att mata dem med. Skall även testa med lite kokt ägg gula.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...