Fiskar käkar fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guinness86
    • November 2007
    • 14

    Fiskar käkar fiskar

    Hej På er alla
    Har ett 540 L hörnakvarum.
    I det har jag tre stycken halvstora slöjstjärtar
    en plecoa
    20 kilfläckstetror
    20 gulddbarber
    20 sorgmantelteror
    10 siamesisk flying fox

    köpte idag
    20 rengbågstetror
    20 neontetror.

    Allt har varit frid och fröjd i akvariumet tidigare men nu när neonerna kom ner, så vart det en otrolig fart på guldbarberna och sorgmanteltetrorna,
    Dom åt neontetrorna levande....(
    har nu bara några enstaka kvar....
    Var det dumt av mig, men visst brukar tetro i samma storlek gå att ha i samma burk?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tetror är ju i regel rovfiskar, men det brukar krävas en hyfsad rejäl storleksskillnad för att de skall kalasa på varandra. Jag har lite svårt att förstå hur en fisk kan äta en annan fisk levande om de är i samma storlek. Det låter som en omöjlig ekvation
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Kan nappt tänka mig att sorgmanteltetrorna kan göra någon större skada på neontetrorna såvida du inte har fått yngel eller att dina sorgmanteltetror är stora som monster...
      Bild på dem?
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Sultanen
        Kan nappt tänka mig att sorgmanteltetrorna kan göra någon större skada på neontetrorna såvida du inte har fått yngel eller att dina sorgmanteltetror är stora som monster...
        Bild på dem?
        Det står ju att de var lika stora
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Det står ju att de var lika stora
          Jo, det läste jag också, men har svårt att tro på det, lika bra att få det bekräftat igen om så är fallet. Med tanke på hur små neontetror brukar vara när man köper dem så måste sorgmanteltetrorna och tillika dess munnar vara så små att de knappt kan nafsa på fenor ens en gång
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • guinness86
            • November 2007
            • 14

            #6
            Hehe okey då,,, ) Sorgmanteltetrorna är som en femkrona. Noentetrorna är nog kanske en cm. Så visst är det kanske skillnad, Fast jag förlorade bara 9 st på en timme:-)

            Ska man vara elak så var det ganska kul att se hur neonerna simmade för livet, kilade fast sig i en stubbe och sedan var tagen i svansen av en sorgmantetra, Sen när sorgen simmade runt med den i munnen vart alla andra sorgmanteltetror och guldbarber också sugen på att dela. Bra fart liksom) Real Fight.

            Fast om man ser till matkostnad var det dyrt 10 st för 79. Man får mycket mygglarver för dom pengarna9

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av guinness86
              Fast om man ser till matkostnad var det dyrt 10 st för 79. Man får mycket mygglarver för dom pengarna9
              Å andra sidan så består mygglarver till 90% av vatten, så det är frågan om vad som är dyrast

              Som sagt, hade de varit i samma storlek och fått växa upp ihop så hade det inte varit några problem.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • guinness86
                • November 2007
                • 14

                #8
                Hehe, man får överväga)

                Fast knepigt vad det kan ändras fort, för när jag la i dom för en timme sedan simmade dom för livet, Nu simmar neonerna lungt i mitten av akvariumet, och sorgmanteltetrorna verkar inte vara intresserad av dom längre, kan det beror på mätthet eller har dom blivit friends? :-)


                På tal om nått helt annat, knepig fråga Kjell,
                Men om man skulle kasta ner 5 st Påfågelciklider på ca 4 cm, hur lång tid skulle det ta för dom att rensa 100 tetror från 1 -5 cm? Rent hypotetiskt,
                1 dag? 1 vecka?

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Tetror är ju i regel rovfiskar,
                  Fick en liten tankeställare när jag läste detta då man pga dess ringa storlek ofta tar dem för att vara väldigt harmlösa.

                  Jag har en förkärek till SA ciklider men ett akvarium blir ganska trist utan ett stim tetror. Då jag alltid låter ciklidyngel gå med föräldrar så länge som möjligt undrar jag om någon vet några teror som är dokumenterat harmlösa.

                  Finns det tetror som skulle kunna låta ciklidyngel vara även om de simmar förbi rätt nära munnen?

                  (ursäkta att jag lånar tråden)
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    beklagar, sedan så är ju flying fox grymt små, men snygga

                    Kommentar

                    Arbetssätt...