Vilken tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Vilken tetra?

    Hej!

    Jag funderar på att köpa en tetra till mitt 110L. Just nu finns där några guppy, 2 Ancistrus, 1 Regnbågshaj o några svarta neontetror. Jag skulle vilja ha en tetra som är väldigt olik den svarta neontetran både i färg o form. Färgglad, lättskött o passa i mitt akvarie. (temp: 25, Ph: 7,3 ca)

    Jag själv har tänkt på citrontetra. Och kanske blodfenstetra. Är denna svår att få tag på?

    Vad har ni för tips?
  • Lones
    • February 2008
    • 223

    #2
    Jag tycker torpedbarb.De är jätte fina http://mitt-akvarium.bilddagboken.se...ad.html?klicka på 26
    170 L akvarium

    Kommentar

    • Lones
      • February 2008
      • 223

      #3
      http://mitt-akvarium.bilddagboken.se/p/main.html den här menade jag
      170 L akvarium

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        #4
        citrontetror är inte svåra att få tag på, iaf inte här omkring norberg. det är ju bara att fråga om du kan ta beställning
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • suzanne.h
          • March 2005
          • 223

          #5
          Torpedbarb är för stor. Rosentetra eller röd fantomtetra om du vill ha en röd fisk. Citrontetra om du vill ha en gul fisk. Pristellan är fin tycker jag.

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Charlottis
            Jag skulle vilja ha en tetra som är väldigt olik den svarta neontetran både i färg o form. Färgglad, lättskött o passa i mitt akvarie. (temp: 25, Ph: 7,3 ca)
            Ett stim kolglödstetror (Hyphessobrycon amandae). Dessa är inte superlätta att hitta i akvarieaffärer, men man kan alltid be dem ta in några. Fast egentligen borde du skaffa fler än bara några svarta neontetror istället, då dessa är stimfiskar och borde inte vara färre än 10.

            Har du nåt större akvarium dit regnbågshajen kan flytta när h*n blir större (jag antar att h*n är ganska liten nu)? Ditt akvarium är tyvärr aldeles för litet för en sån. Ochbeträffande ancistrusarna hoppas att det inte är två hanar då dessa blir revirhävdande när de blir könsmogna...
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Ursprungligen postat av batski
              Ett stim kolglödstetror (Hyphessobrycon amandae). Dessa är inte superlätta att hitta i akvarieaffärer, men man kan alltid be dem ta in några. Fast egentligen borde du skaffa fler än bara några svarta neontetror istället, då dessa är stimfiskar och borde inte vara färre än 10.

              Har du nåt större akvarium dit regnbågshajen kan flytta när h*n blir större (jag antar att h*n är ganska liten nu)? Ditt akvarium är tyvärr aldeles för litet för en sån. Ochbeträffande ancistrusarna hoppas att det inte är två hanar då dessa blir revirhävdande när de blir könsmogna...
              Hej!

              Jag vet att Regnbåghajen borde ha ett större akvarium. Så här är det, att för många år sen köpte min lillebror tillsammans med min pappa Regnbågshajen i en djuraffär i närheten. Då hade jag ett akvarie som bara var 42L. Vi var så små så vi visste inget då, men han i djuraffären sa att en Regnbågshaj i 42L går utmärkt. I vilket fall, nu har jag den i 110L, iaf bättre. Den är ca 10cm. Nejnej, en hane o en hona ancistrus. Svart neontetra stimmar tillsammans med vanlig neontetra, men jag ska köpa några fler ändå.

              Kommentar

              • Simon B
                • January 2005
                • 395

                #8
                Har ett större stim på 18-20 Rosentetror i mitt 180l sällskap och de är så här långt en trevlig fisk. Kanske inte super färgsprakande men ändå mycket fin!

                Citrontetror skulle jag också rekommendera då du får en fisk med lite färg + annan form jämfört med de fiskar du har.

                Röd fantomtetra har jag även hemma i ett annat kar. Dessa trivs dock inte bra i temperaturer över 23 grader utan blir då inte lika fina. Enligt Zoopet tror jag är dessa ungefär i samma temp skala som Neontetror.

                Kort sagt: Citrontetror eller Rosentetra

                MVH Simon B!
                Mina akvarier:

                180l Sällskap
                112l SA biotop

                Kommentar

                • Hurdygurdy
                  • February 2007
                  • 37

                  #9
                  Rödmunstetra. Ditt 110 liters akvarie kanske är på gränsen till att vara för litet, men det borde gå. Jag har ett stim på ca 15 st och är verkligen ett väl sammanhållet stim. Vacker och trevlig. Verkar inte vara så känslig heller.

                  Kommentar

                  • petter hjalmarsson
                    • June 2007
                    • 127

                    #10
                    colombiatetror tycker jag du borde satsa på, vackra och orädda. jag har sju i ett 126.

                    fantastisk signatur.

                    Kommentar

                    • Simon B
                      • January 2005
                      • 395

                      #11
                      Jag valde själv mellan Rosentetror och Colombiatetror till mitt 180l, inget lätt val kan jag säga!!

                      Ännu ett alternativ är Koppartetra Hasemania nana (tror jag:P). Håller man flera i lite mindre kar borde de stimma bra! De är riktigt fräcka när hanarna visar upp sig inför varandra och viftar med sina vita fentippar!

                      MVH Simon B!
                      Mina akvarier:

                      180l Sällskap
                      112l SA biotop

                      Kommentar

                      • Sansiken
                        • November 2007
                        • 47

                        #12
                        Hej,,

                        Neon eller kardinaltetra funkar kanske,, eller e hajarna sånna som äter upp småfiksar?
                        Kramar
                        Kraaamaer från Sannis

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Hurdygurdy
                          Rödmunstetra. Ditt 110 liters akvarie kanske är på gränsen till att vara för litet, men det borde gå. Jag har ett stim på ca 15 st och är verkligen ett väl sammanhållet stim. Vacker och trevlig. Verkar inte vara så känslig heller.
                          Rödmunstetror är ganska aktiva fiskar som gärna vill "sträcka på sig". Jag hade ett stim på 10 st i mitt SA som är 100x50x50 cm och tyckte att det såg ut som att de hade tråkigt, så jag omplacerade dem. Nu bor de i ett 960 liters
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Grodlund
                            • January 2008
                            • 560

                            #14
                            Med risk för att bli repetativ: Jag tycker smycketetror och Vinkeltetror är de finaste.
                            Kejsartetra är mycket vacker med.

                            Smycketetran kanske är lite för lik den svarta neonen iofs - men kolla de andra två!

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av Grodlund
                              Med risk för att bli repetativ: Jag tycker smycketetror och Vinkeltetror är de finaste.
                              Väldigt charmiga fiskar
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...