trivs alla tetror ihop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snövit
    • December 2007
    • 25

    trivs alla tetror ihop?

    Hej!

    Fungerar olika tetror ihop med varandra, eller bör man hålla sig till en sort?

    Jeanette
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror till stor del på hur stort karet är, ju större kar desto lättare (snyggare) att ha fler än en art.
    Är karet lite mindre och du bara kan ha några stycken tetror av ett par arter tycker jag personligen det är snyggare att ha lite fler av en sort istället.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Simon B
      • January 2005
      • 395

      #3
      Håller med ansjo! Så länge tetrorna har utrymme och artfränder går de gärna med andra tetror.

      Ta även med i beräkningen att tetror ofta simmar i samma skikt i akvariet (mellersta), vilket gör att flera fiskar av olika arter får det att se ännu plottrigare ut.

      MVH Simon B!
      Mina akvarier:

      180l Sällskap
      112l SA biotop

      Kommentar

      • RICHE
        • February 2008
        • 24

        #4
        Men vissa säger att högst 3 stim/50L och andra säger 3 stim/100l men jag har själv 2 stim i ett 60l:s akvarie de fungerar jätte bra och jag har tängt skaffa ett till stim.

        -RICHE-

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av RICHE
          Men vissa säger att högst 3 stim/50L och andra säger 3 stim/100l men jag har själv 2 stim i ett 60l:s akvarie de fungerar jätte bra och jag har tängt skaffa ett till stim.

          -RICHE-
          Hur stora är de stimmen då?
          3 stim i ett 50 liters kar låter ganska heltokigt, och det borde bara bli rörigt i karet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Det beror väl lite på tetrorna, jag hade ju inte stoppat ett stim pirayor, ett stim silverdollar och ett stim får-paku i ett 50L-kar, trots att de är tetror allihop.

            lita inte på alla tokiga "regler"
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Och jag skulle nog inte stoppa ett stim tetror över huvudtaget i ett 50 liters kar, om det inte vore väldigt små tetror som tex kolglödstetror.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Raskens
                • April 2006
                • 933

                #8
                Vi hadde ett stim rödmunstetror och ett stim koppartetror. Koppartetrona stressa rödmunnarna otroligt mycket. Så vi blev tvugna att flytta på dom.
                Agneta
                Agneta

                Kommentar

                • RICHE
                  • February 2008
                  • 24

                  #9
                  Mina stim har 6 intivider i sig och de är neon- pristella- och rosentetror

                  Defungerar helt bra inga som hälst problem

                  Kommentar

                  • Avilan
                    • May 2006
                    • 62

                    #10
                    Just nu har jag ingen koll, men jag har för mej att kejsartetror räknas som gruppfiskar nuförtiden och inte som stimmfisk (det är en skillnad) så man kan ha färre av dom.

                    I ett litet akvarium funkar dom bra som "större fisk" ur estetiskt perspektiv, i kontrast till de minsta tetrorna. De är dessutom både lugna, och aktiva även i botten skicktet (våra föredrar bottenfodret vi ger till pansarmalarna framför flingfodret) även om de kanske 60% av tiden går i mellanskiktet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...