Rödmunnare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    Rödmunnare

    En sak jag inte förstår är varför dom ska ha så stort akvarium i artbeskrivningen. Är det för att det ska vara så många v dom som det står 130L? Dom är ju inte speciellt stora, bara 5cm. Jag har guppysar och i deras beskrivning står det upp till 6 cm och bara 40L.

    Så kan någon reda ut det här?
    Jag hade 5 i mitt 60L varav 4 dog då jag hade megaproblem med nitrit. Funderade på att köpa nya rödmunnare nu när jag startat upp mittt 110L kar. men om det inte "går" så får det väl vara och hitta andra lösningar.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Dom är väldigt livliga och simmar och stimmar mycket och detta i kombination med att man bör ha rätt många och är lite känsliga för vattenkvalitén gör att de behöver ett lite större akvarium än normalt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      OKej... Så det är inge vidare att jag köper mig nya då?

      Kommentar

      • Olfi
        • January 2007
        • 174

        #4
        Jag har ett gäng i mitt 60-liters.. Kan inte påstå att de simmar som galningar, (vilket vissa andra fiskar gör) Däremot så stimmar de jädrigt bra, t.o.m i ett 60-liters! De simmar runt lite och kikar, de är väldigt fascinerade av mina små corydoras similis, när malarna äter så står rödmunnarna runtomkring och väntar på matbitar som kan tänkas bli över.. För mig har det funkat bra, tetrorna ser ut att trivas, får bara finare och finare färger. Just nu har jag 6st, ska skaffa några fler. Ska inte ha så mycket annan fisk så de får vara ifred sedan.

        Kommentar

        • Raggsockan
          • April 2007
          • 644

          #5
          Ursprungligen postat av Olfi
          Jag har ett gäng i mitt 60-liters.. Kan inte påstå att de simmar som galningar, (vilket vissa andra fiskar gör) Däremot så stimmar de jädrigt bra, t.o.m i ett 60-liters! De simmar runt lite och kikar, de är väldigt fascinerade av mina små corydoras similis, när malarna äter så står rödmunnarna runtomkring och väntar på matbitar som kan tänkas bli över.. För mig har det funkat bra, tetrorna ser ut att trivas, får bara finare och finare färger. Just nu har jag 6st, ska skaffa några fler. Ska inte ha så mycket annan fisk så de får vara ifred sedan.
          Det är så det varit hos mig med så det var därför som jag undrade.

          Kommentar

          Arbetssätt...