Lekande kardenaltetror/neontetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yejjeh
    • October 2007
    • 150

    Lekande kardenaltetror/neontetror?

    Hej,
    Finns det något tips på hur man får kardenaltetror/neontetror att leka?
    Vad ska man ha för PH värden, temperatur på vattnet och sånt?
    • Ska det var ljust eller mörkt i akvariet?
    • Ska det vara mycket eller lite växter?
    • Ska det finnas grottor/rötter i akvariet?
    Söker silvermollys
    Och andra levandefödare
    50 l hörnakvarium bla. Platys och palettcikilder. 60 l Sexkantigt bla.Ensam palettciklig hona medyngel. 15 l yngelakvarium Endast till mina yngel.
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    #2
    Har aldrig provat med odling av kardinaltetror, men jag läste att det ska vara unga fiskar man sätter till lek.
    Neontetrorna, 2-3 par sätter jag över i ett 15 l lekakvarium med torv på bottnen, lekraster så att föräldrarna inte kommer åt äggen. Honorna ska vara ordentligt runda om magen även när de inte precis fått mat. Jag har gjort en lekmopp av tyll som jag klippt och knytit ihop. Det är viktigt med rengöring av akvarie och inredning. Torven kokar jag och häller i varm i akvariet och fyller på med kallt vatten, låter det stå något dygn. Har en utströmmarsten, men ingen fitrering eller värme. Täck akvariet så det står helt mörkt, låt fiskarna vara i akvariet i tre dagarna. Ta bort fiskarna raster och lekmopp. Fortsätt att ha akvariet täckt i fyra dagar. Nu är det dags att kika in och se om det rör sig några yngel i akvariet, använd ficklampa. De är väldigt svåra att se men brukar sitta med huvudet ner och ryggen mot sidoglasen.
    När de blir frisimmande ska man mata dem med minsta foder, infusorier.

    Kommentar

    Arbetssätt...