2 olika stimm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thomas79
    • October 2007
    • 10

    2 olika stimm?

    Tjena!

    sitter i planeringsstadiet till mitt nya 375l, hade tänkt mig inriktning mot s/a med skalare (Pterophyllum scalare) inköpta så små som möjligt dvs för att undvika att tetrorna blir mat (vad jag läst att dom lätt verkar bli om skalarna är stora, samt att få se dom växa upp) samt stimm med tetror.

    Nu till min fråga kan man lyckas få 2 olika stimm med tetror om man har 10-30 av varje sort eller blir det bara kaos och "fisksoppa" av allting?

    tror inte jag vill blanda in så många olika fisksorter utan försöka hålla mig till skalare, tetror och malar eventuellt mågon sort till på rekomendation då? kanske dvärgciklid vad tror ni, passar ciklid och skalare ihop?

    dessa är av intresse 1 rödmunstetra (bästa stimmarna vad ja läst) 2 Diamant/Briljanttetra 3 citrontetra (älskar färgen) 4 svart fantomtetra 5 rosentetra

    Jätte tacksamm för era svar och synpunkter/kommentarer då jag är väldigt ny innom detta och vill göra rätt från början, frågar gärna en gång för mycket än en gång för lite
    Senast redigerad av thomas79; 22 February 2008, 14:00.
    375l SA under planering & uppstart
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    I ett 375 liters kan det funka bra att ha 2 olika stim, bara de inte är för lika. Särskilt bra går det om de har olika kroppsformer och/eller håller till på olika höjder. I mitt SA bor det både kardinaltetror, svart fantomtetror och smycketetror. De sista håller sig ofta ganska nära ytan och de andra har ganska olika kroppsformer. Jag tycker inte att det ser plottrigt ut.

    Rödmunstetror är utpräglade stimfiskar och rör sig grasiöst. Mycket trevliga och fina fiskar! Svart fantomtetror tycker jag är väldigt charmiga, men är kanske lite för lika scalarerna färgmässigt. Tror faktiskt rosentetror skulle passa riktigt fint ihop med både scalarer och rödmunstetror.

    Vad gäller dvärgciklider finns det en del apistogramma-arter som skulle funka bra i fall du har "grottor" till dem. Själv gillar jag A. bitaeniata, men de verkar vara ganska svåra att få tag i.

    Om du har fina sand skulle även ett stim corydoras passa bra.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Varför inte t ex ett av dina egna förslag och så någon bilbuksfisk uppe vid ytan? Hade jag själv haft ett liiite större akvarium hade jag köpt ett gäng marmorbilbukar till mina skalarer och briljanttetror. Varken bilbukarna eller briljanterna är så färgfulla att de tar ögonen från skalarerna, som ju, om de är "viltfärgade", är ganska så grå. Briljanterna är ju oerhört vackra med sitt "glitter" på kroppen.

      Jag har också just skaffat mina första Corydorasmalar och det är verkligen trevliga fiskar, så ett stim av dem skulle passa fint med dina fiskar!
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • thomas79
        • October 2007
        • 10

        #4
        perfekt. jo nog tusan vill jag ha mina fiskar i olika nivåer på karet annars ser det nog lite tomt ut i dom obefolkade delarna, får kanske sattsa på ett stimm smyckestetror då samt ett till obestämt i skrivandets stund.

        om det blir ciklider också så självklart skall dom få lekplatser dom med, sett några trevliga konstgjorda grottor som verkar passar bra ihop med min aquael oda bakgrund. och förövrigt så var ju A. bitaeniata en grymt trevlig firre.

        bottenmaterialet hade ja nog tänkt mig rådasand 0,8-1,2mm är det väl, så absolut att det blir ett stimm med någon form av corydoras, albinon är snygg och kanske skulle göra sig bra.

        vore kul att få lite olika kontraster på fiskarna med "färgklickar" ist för att allting bara skall smälta samman och försvinna. Vill ju som faktiskt ha något snyggt att stirra sig blind på, trots allt

        Fler tips och kommentarer mottages gärna
        375l SA under planering & uppstart

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Kan nämna att jag har haft råda 0,8-1,2mm till mina corys, men de blev faktiskt mycket gladare när jag bytte till 0,4-0,8mm och beter sig mer som corys ska göra numera. Har även en del råda 0,33mm blandad med 0,4-0,8mm.

          Smycketetror är verkligen fina och rör sig så charmigt De är inte lika utpräglade stimfiskar som rödmunnstetrorna, så de behöver inte vara lika många.

          Kan även tillägga att rosentetror beter sig ganska mycket på samma charmiga sätt svart fantomtetror. Briljanttetror har jag ingen erfarenhet av, men jag tror att även de beter sig ganska likt fantomtetror.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • thomas79
            • October 2007
            • 10

            #6
            riktigt trevligt att få tips om nya fisk ideer, iaf för min del

            bilbuken var ju ett bra tips på ny sort, helt klart en bra variant till över delen av karet, tusen tack.

            MEN läste att den vill ha bra/kraftig genomströmning på vattnet och skalare vill ju inte ha hela havet stormar om man så säger. KAN man lösa detta på något sätt med ett vanligt ytterfilter som inte är så kraftigt samt en extra cirkulationspump som bara "rör" om på ytan? DÅ till en följdfråga hur reagerar flyt/yt växter av kraftig vattencirkulation på ytan?

            blev några funderingar nu men men

            Kanske skall sattsa på den finare sanden då 0,4-0,8 MEN hur har du löst eventuellt problem med skitig botten, dvs att smuttsen lägger sig på sanden eller har du så pass bra botten cirkulation att det går bra ändå samt att cory´sarna städar och håller efter. läste att många vid vattenbyte och bottendammsugning verkar tömma vatten först i en hink så det rinner över i badkaret för att sanden lägger sig i hinken först och inte allt drar ut i avloppet? Någon kommentar om detta? DVS om du förstår hur jag menar...
            375l SA under planering & uppstart

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Kom att tänka på att det kanske inte är nån bra idé att ha smycketetror i samma akvarium som scalarer med tanke på att de är ganska små. Då är Inkas tips om bilbuksfiskar mycket bättre
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av thomas79
                Kanske skall sattsa på den finare sanden då 0,4-0,8 MEN hur har du löst eventuellt problem med skitig botten, dvs att smuttsen lägger sig på sanden eller har du så pass bra botten cirkulation att det går bra ändå samt att cory´sarna städar och håller efter.
                Jag har inget problem med skitig botten i det akvariet. När jag byter vatten suger jag bara det lilla som lagt sig på sanden. Kan nämna att jag kör akvariet som low-tech så jag byter inte vatten så ofta.

                Ursprungligen postat av thomas79
                läste att många vid vattenbyte och bottendammsugning verkar tömma vatten först i en hink så det rinner över i badkaret för att sanden lägger sig i hinken först och inte allt drar ut i avloppet? Någon kommentar om detta? DVS om du förstår hur jag menar...
                Man ska inte köra ner slangen i sanden. Bara suga upp det som ligger ovanpå.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • thomas79
                  • October 2007
                  • 10

                  #9
                  ahh då förstår jag ang dammsugningen, kanske lite logiskt om man tänker efter...

                  kollade inte efter om "rasstandarden" på smycketetran innan jag skrev svaret och har svårt att hitta någon beskrivning av den nu då mitt guldmedlemsskap inte hunnit aktiverats. Fast bilbuken verkar himla bra som ytfisk om man kan ha bra ytcirkulation utan att det drabbar skalarna på någon negativt sätt. och om skalarna är på dom små liven så får man väl hoppas dom kan gömma sig bland ytväxtligheten och hopp/flyga omkring tills dom växt till sig

                  bara hoppas några av traktens lokala "fiskhandlare" har bilbukar i sitt utbud, måste bestämt kollas upp.
                  375l SA under planering & uppstart

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Jag kan inte tänka mig att scalarerna skulle ge sig på bilbuksfiskarna (om de inte är väldigt unga och små). Även om de lokala akvarieaffärena inte skulle ha dem inne kan de säkert ta hem dem åt dig.

                    Beträffande ytcirkulationen borde det gå att lösa genom att du har en strilrör som ror om ytan men inte skapar nån stark vattenström längre ner. Så har jag det i mitt SA.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • thomas79
                      • October 2007
                      • 10

                      #11
                      låter bra, skall sätta mig och ringa runt lite granna och kolla nu, måste hitta ett byggvaruhus som har sand också...

                      verkar fått tag på ett eheim ytterfilter så ja kopplar väl på ett strilrör på det så blir det nog bra yt cirkulation...
                      375l SA under planering & uppstart

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Grattis! Eheim är bra filter. Strilrör brukar faktiskt följa med deras ytterfilter.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...