Vilken tetra? Tips önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aiquen
    • January 2004
    • 93

    Vilken tetra? Tips önskas!

    Jag är på gång att köpa mitt första akvarium. Akvariet är på 126 liter och i det har jag tänkt ha två stycken palettciklider, två siamesiska algätare, en skäggmunsmal och så förstås - ett stim tetror.

    Eftersom jag vill försöka få en kontrast till de ganska frägglada palettcikliderna hade jag bestämt mig för svarta neontetror, men nu är jag osäker på om jag tycker de är så fina egentligen... De känns onekligen en aning trista och småfeta. I en affär igår fastnade jag istället för guldtetror, men de är enligt Zoopets artbeskrivning visst ganska känsliga och svåra fiskar - hur väl stämmer det? Lite osäker är jag också på om det verkligen är de tetror jag söker rent utseendemässigt...

    Jag är ute efter en ganska mörk, fredlig, fin tetra (liten stimfisk), inte "genomskinlig" och/eller skrikigt rödorange á glödbandstetra. Ungefär som den här fisken. (Jag vet att bilden föreställer en kejsartetra - men ser de ut så i verkligheten? Bilder kan ljuga en del har jag förstått.)

    Finns tetran jag söker överhuvudtaget? Tips och förslag önskas!
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Vinkeltetra är ju annars ett alternativ till en lite mer diskret stimfisk. Väldigt lättskött tycker jag.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av aiquen
      Ungefär som den här fisken. (Jag vet att bilden föreställer en kejsartetra - men ser de ut så i verkligheten? Bilder kan ljuga en del har jag förstått.)
      Svar ja! Det är enligt mig en av de finaste tetrorna, tyvärr har den av någon anledning blivit lite "bortglömd".

      Det roliga med dessa tetror är att de är mycket lättlekta, man kan faktiskt "råka ut för" att helt plötsligt hitta yngel av dessa i ett vanligt sällskapskar, om man har mycket växter och javamossa då förståss.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Ursprungligen postat av c90368
        Svar ja! Det är enligt mig en av de finaste tetrorna, tyvärr har den av någon anledning blivit lite "bortglömd".

        Det roliga med dessa tetror är att de är mycket lättlekta, man kan faktiskt "råka ut för" att helt plötsligt hitta yngel av dessa i ett vanligt sällskapskar, om man har mycket växter och javamossa då förståss.
        Riktigt fina. Mjuka och härliga linjer!

        Finns fina varianter av rosentetra annars! Med röda/Svarta/klarvita färger.
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • ize
          • May 2004
          • 612

          #5
          Annars är ett hett tips svarta fantomtetror. Mörka, vackra och hannarna har vackra uppvisningar mot varann
          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

          Amor vincit omnia

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            jag gillar sorgmanteltetra och kejsartetra mest av alla svarta
            Diskus

            Kommentar

            • ize
              • May 2004
              • 612

              #7
              Sorgmantlarna är fina som små men blir tyvärr grådassiga som äldre. Fantomerna ändrar mer färg efter humöret
              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

              Amor vincit omnia

              Kommentar

              • Olfi
                • January 2007
                • 174

                #8
                Ursprungligen postat av ize
                Sorgmantlarna är fina som små men blir tyvärr grådassiga som äldre. Fantomerna ändrar mer färg efter humöret
                Stämmer inte hos mig, alla mina sorgmantlar är ganska svarta, trots att vissa är 4-5 år gamla. Det beror på hur man sköter dem!

                Kommentar

                • Olfi
                  • January 2007
                  • 174

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagArne
                  Vinkeltetra är ju annars ett alternativ till en lite mer diskret stimfisk. Väldigt lättskött tycker jag.
                  De blir ganska stora va? Typ 8cm eller nåt. Ganska stort för en tetra...

                  Kommentar

                  • ize
                    • May 2004
                    • 612

                    #10
                    Ursprungligen postat av Olfi
                    Stämmer inte hos mig, alla mina sorgmantlar är ganska svarta, trots att vissa är 4-5 år gamla. Det beror på hur man sköter dem!
                    Oki, jag ger mig
                    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                    Amor vincit omnia

                    Kommentar

                    • aiquen
                      • January 2004
                      • 93

                      #11
                      Tack för alla svar!

                      Jag tror att kejsartetran kan vara vad jag söker (firren på bilden är i alla fall det), så jag ska försöka hitta en affär som har dem inne, så får jag se.

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Med paletter i karet kan det vara bra att satsa på tetror utan långa fenor..
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • aiquen
                          • January 2004
                          • 93

                          #13
                          D.v.s. inte kejsartetra eller? :-/

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Ursprungligen postat av aiquen
                            D.v.s. inte kejsartetra eller? :-/
                            Den har ju inte så mycket fenor men du får räkna med att det blir lite hack i dem...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • Olfi
                              • January 2007
                              • 174

                              #15
                              Ursprungligen postat av danneregner
                              jag gillar sorgmanteltetra och kejsartetra mest av alla svarta
                              Jag tycker också om Sorgmanteltetran, men trots att de hos mig är ganska svarta så tycker jag att de ser lite tråkiga ut... Det är nog för att de stimmar så dåligt Är det ens möjligt för dem att stimma? Det skulle ju vara helt fantastiskt isåfall..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...