Panik - vad gör jag med rommen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    Panik - vad gör jag med rommen?

    Min sambo undrar om den går att äta på kvällsmackan, men jag vill ju ha små fiskbarn - det har vi aldrig haft förr.

    Det är sorgmanteltetrorna, 1 år gamla, som för första gången bestämde sig för att leka efter att ha flyttat till nytt kar. Så vad gör jag nu för att ro iland med detta?

    I samma kar går 1 regnbågsfisk och ett stim kongotetror. (Äter de rommen?) Hade tänkt flytta en mal dit imorgon, nu är jag bara osäker.

    Ska jag flytta rommen - hur gör man då? De sitter på toppen av pumpen.

    Mycket oerfaren och förvirrad - men jätteglad Piccola!
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.
  • Piccola
    • September 2006
    • 175

    #2
    Finns det någon som kan ge mig råd?

    Måste jag flytta rommen? I så fall hur och till vad?

    Kan den vara kvar utan att bli uppäten - vad ska jag göra då?

    Har aldrig haft rom eller yngel...
    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

    Kommentar

    • Koksalt
      • November 2007
      • 498

      #3
      Ursprungligen postat av Piccola
      Måste jag flytta rommen?
      Kan den vara kvar utan att bli uppäten - vad ska jag göra då?
      Om jag var du så skulle jag hålla sambon minst 5 meter från karet om du ska få behålla rommen..
      Senast redigerad av Koksalt; 21 January 2008, 21:39. Anledning: miss i citeringen
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

      Kommentar

      • Piccola
        • September 2006
        • 175

        #4
        Ursprungligen postat av Koksalt
        Om jag var du så skulle jag hålla sambon minst 5 meter från karet om du ska få behålla rommen..
        Hihihi, ja han är förpassad till soffan med popcorn istället. Rovdjur!
        Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
        Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

        Kommentar

        • Olfi
          • January 2007
          • 174

          #5
          Jag skulle också vilja veta, mina sorgmantlar har lekt ett par gånger men det funkade inte riktigt, rommen försvinner på nåt konstigt vis, undrar hur det kan komma sig...

          Kommentar

          • Piccola
            • September 2006
            • 175

            #6
            Kan man håva upp rommen på något sätt och lägga en en bytta med vatten - fungerar det?
            Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
            Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av Piccola
              Ska jag flytta rommen - hur gör man då? De sitter på toppen av pumpen.
              Om romen sitter på toppen av pumpen så tror inte jag att det är tetrornas rom.
              Tetror är romspridare och sprider sin rom bland växter.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • Olfi
                • January 2007
                • 174

                #8
                Ja, det har du rätt i. Vilken av de andra fiskarterna är det som kan ha lagt sig rom där? Det låter som ett lite konstigt ställe att placera rommen på...

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ja, knappast varken regnbågsfiskarna eller kongotetrorna, det måste bo något annat i det akvariet oxå.
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • Piccola
                    • September 2006
                    • 175

                    #10
                    Det finns rom på pumpen - men också på två olika växter. Så, jo - jag tror att det är sorgmanteltetrorna som varit framme. Håller på att flytta fiskar mellan kar eftersom jag ska starta upp ett nytt med annan sammansättning. Misstänker att sorgmanteltetrorna tyckte bättre om sin nya bostad eftersom detta hände dag 2. Annars är det bara kongotetrorna som kan vara skyldiga. Än så länge är det bara en av regnbågarna som har flyttat in i just den baljan och han är nog inte ansvarig ;-)

                    Nu har jag fiskat upp två kvistar, kanske ett 40-tal korn, mer får jag inte upp. Ligger i en glassbytta med vatten från "mamma-baljan" + lite grus i botten, ingen pump. Så - vad gör jag nu?

                    Och kan jag göra något för att öka möjligheterna för den rom som ligger kvar?

                    Hur minskar jag risken för att yngel åker in i pumpen? Tunnstrumpa (finmaskigt nät) över pumpen? Svårt att få dit när rom ligger på pumpen... Ja, helt enkelt - Tala om för mig vad jag ska göra...

                    Och törs jag flytta min gamla skäggmunsmal till mamma-baljan? Äter han upp rom och yngel?

                    Tacksam för all hjälp, Piccola
                    Senast redigerad av Piccola; 22 January 2008, 09:59.
                    Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
                    Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

                    Kommentar

                    • Mazzi
                      • October 2006
                      • 364

                      #11
                      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
                      Ja, knappast varken regnbågsfiskarna eller kongotetrorna, det måste bo något annat i det akvariet oxå.
                      Jag håller med, det låter konstigt! Kan du fixa en bild?

                      Kommentar

                      • _Bagarn_
                        • February 2004
                        • 33

                        #12
                        Slanga upp rommen på pumpen, det måste väl vara det bästa

                        Kommentar

                        • 0422
                          • August 2007
                          • 644

                          #13
                          Har inte alls vidare stor erfarenhet av rom egentligen, har bara haft några gånger. Men det finns "yngelburkar", dvs en plastburk med smala, smala springor i som vattnet kommer igenom. Den flyter liksom på vattenytan (men rekommenderar att du sätter fast den med t ex silvertejp och tvättklämmor), då den har "luftkuddar" på sidorna som håller den uppe. När mina scalarer lade rom för några år sedan hoppade dock en ciklid in i burken och åt upp den

                          Men om du kan skaffa en sådan burk (tror inte det kostar så mycket alls) och lägga rommen i den vore det nog en idé, så slipper du mecket med att fixa cirkulation etc, samtidigt som rommen/yngelna är säkra (om du inte har hoppiga rovfiskar)

                          Lycka till!
                          - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

                          Kommentar

                          • bessa
                            • October 2007
                            • 266

                            #14
                            Jag tror nog att det är dina tetror för dom behöver inte alltid göra som sin art
                            Katt +Fisk = Älskade

                            Kommentar

                            • redhunter
                              • January 2004
                              • 28

                              #15
                              mina fiskar har precis lagt sina rom på toppen av pumpen också.har ett gäng sorgmanteltetror i det karet och detta skedde precis när jag flyttat dom till ett nytt kar.
                              däremot har jag också en mal i akvariet som förut inte var ensam,så nu börjar jag misstänka malen eftersom tetrorna tydligen inte brukar lägga rom uppe på pumpen.
                              blir spännande och se vad det är ifall dom kalarar sig=)
                              lycka till med dina!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...