Blandat tetrastim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mabuse
    • December 2007
    • 101

    Blandat tetrastim?

    Jag funderar på att sätta ihop ett stim blandade tetror, och undrar om ni tror det är en bra idé? Kommer de att stimma ihop?

    Blandningen jag hade tänkt är tio tetror sammanlagt, tre vardera av Rathbun's blodfenstetra (Aphyocharax rathbuni), blodfenstetra (Aphyocharax anisitsi) och glastetra (Prionobrama filigera). De är ju ganska lika varandra, men frågan är om de själva kommer uppfatta sig som lika?
  • Olfi
    • January 2007
    • 174

    #2
    Tro mig, de kommer inte tro att alla är av samma art. Tetror trivs aldrig i för små stim, så för fiskarna så är det mycket bättre att du skaffar dig ett tiotal fiskar av samma art. Kan låta lite tråkigt men annars är ändå risken att akvariet blir plåttrigt och det är oftast inte snyggt, heller.

    Kommentar

    • Mabuse
      • December 2007
      • 101

      #3
      Fast det är ju precis det jag har: tio blodfenstetror, och tycker ärligt talat att det ser lite trist ut. Tror inte att det kommer se plottrigt ut, tänk på att de tre arterna är väldigt lika varandra utseendemässigt. Oftast säljs allihop under namnet glastetra, och vet man inte vart ska titta är det inte så lätt att skilja dem åt.

      De tio tetror jag har stimmar inte, om de inte blir rädda för något. Normalt sprider de ut sig i akvariet.

      Men du tror inte de kommer hitta nån trygghet i varandra då?

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Vill du att dom skall vara ett stim så skaffa rödmunstetra.Jag har olika tetror och inga stimmar så bra som rödmunstetra.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Olfi
          • January 2007
          • 174

          #5
          Ursprungligen postat av Mabuse
          tycker ärligt talat att det ser lite trist ut. Tror inte att det kommer se plottrigt ut, tänk på att de tre arterna är väldigt lika varandra utseendemässigt. Oftast säljs allihop under namnet glastetra, och vet man inte vart ska titta är det inte så lätt att skilja dem åt.
          Undrar då bara varför du ska ha flera sorter om de ändå ser likadana ut?
          Jag är ganska säker på att de enkelt kan skilja på hos vilka de hör hemma, så för fiskarnas skull så är det nog bäst med att bara ha en, högst två arter. Hur stort är akvriet förresten?
          Som andra sa här så stimmar rödmunstetran bra, förmodligen bäst av alla tetror...

          Kommentar

          • Mabuse
            • December 2007
            • 101

            #6
            Ursprungligen postat av Olfi
            Undrar då bara varför du ska ha flera sorter om de ändå ser likadana ut?
            Jag är ganska säker på att de enkelt kan skilja på hos vilka de hör hemma, så för fiskarnas skull så är det nog bäst med att bara ha en, högst två arter. Hur stort är akvriet förresten?
            Som andra sa här så stimmar rödmunstetran bra, förmodligen bäst av alla tetror...
            104 liter, så tio tetror finns det plats för utan större problem. Övriga invånare är fyra pansarmalar, två siamesiska algätare och en clownpleco.

            Syftet med att blanda sorterna är inte att de ska stimma, utan att det ska bli lite variation att titta på utan att det ska bli fisksoppa. Dessutom sa du inte alldeles nyss att med de sorterna jag föreslog så skulle det ser för blandat ut, och nu säger att de är likadana?

            Så det är inte så att jag tror att ett blandat tetrastim stimmar bättre än ett av samma art, utan att jag vill ha lite variation bland fiskarna utan att göra dem olyckliga.

            Syftet är att få en vackrare fiskbesättning, inte att få en fisk som stimmar bättre.

            Kommentar

            • Mabuse
              • December 2007
              • 101

              #7
              Ursprungligen postat av Thomas&Anna
              Vill du att dom skall vara ett stim så skaffa rödmunstetra.Jag har olika tetror och inga stimmar så bra som rödmunstetra.

              Thomas
              Nej, du missförstår. Syftet är inte i första hand att de ska stimma bättre, syftet med att blanda är att de ska vara lite roligare att titta på. Variationer på ett tema, liksom. Jag vet att rödmunstetrorna stimmar fint, men jag tycker de ser lite tråkiga ut.

              Kommentar

              • Olfi
                • January 2007
                • 174

                #8
                Ursprungligen postat av Mabuse
                Syftet med att blanda sorterna är inte att de ska stimma, utan att det ska bli lite variation att titta på utan att det ska bli fisksoppa. Dessutom sa du inte alldeles nyss att med de sorterna jag föreslog så skulle det ser för blandat ut, och nu säger att de är likadana?
                Jag har inte stenkoll på hur sorterna ser ut, men eftersom du sa att de var så lika varandra så förstod jag inte syftet med att ha flera sorter...

                Kommentar

                • Mabuse
                  • December 2007
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av Olfi
                  Jag har inte stenkoll på hur sorterna ser ut, men eftersom du sa att de var så lika varandra så förstod jag inte syftet med att ha flera sorter...
                  Ok, så hur kunde du så säkert veta att de inte skulle passa ihop om du inte ens vet hur de ser ut, än mindre rimligen kan känna till deras beteende? Anledningen till att jag ville ha flera sorter är att få variation i stimmet, de är inte exakt likadana, men liknande.

                  FYI:

                  Aphyocharax rathbuni har grönskimrande kropp och röd undersida av stjärten samt röd stjärtfena.

                  Aphyocharax anisitsi har blågrönskimrande kropp och röda fenor, framförallt stjärt- och analfenan.

                  Prionobrama filigera har blåskimrande kropp och röd stjärtfena.

                  Variationer på ett tema således - lite olika utan att vara helt olika. Är det så konstigt om man inte vill att alla fiskar ska se exakt likadana ut?

                  Alla tre arterna bor i liknande förhållanden i Argentina.

                  Kommentar

                  • Olfi
                    • January 2007
                    • 174

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mabuse
                    Ok, så hur kunde du så säkert veta att de inte skulle passa ihop om du inte ens vet hur de ser ut, än mindre rimligen kan känna till deras beteende? Anledningen till att jag ville ha flera sorter är att få variation i stimmet, de är inte exakt likadana, men liknande.
                    Nu är det ju så att de flesta stimfiskar beter sig på samma vis, dom ser skillnad på vem som är av vilken art. Det är ju grundläggande för deras naturliga beteende, lek, osv. Dessutom så skrev du inlägg för du ville ha kommentarer, få kan man inte börja gnälla på de svar man får bara för att dom inte passar.

                    Kommentar

                    • Mabuse
                      • December 2007
                      • 101

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olfi
                      Nu är det ju så att de flesta stimfiskar beter sig på samma vis, dom ser skillnad på vem som är av vilken art. Det är ju grundläggande för deras naturliga beteende, lek, osv. Dessutom så skrev du inlägg för du ville ha kommentarer, få kan man inte börja gnälla på de svar man får bara för att dom inte passar.
                      Å andra sidan, svarar man utan att veta så får man ju vara beredd på att få svar tillbaka...

                      Kommentar

                      • Olfi
                        • January 2007
                        • 174

                        #12
                        Du berättade ju för oss om fiskarna, och du verkar ju redan ha bestämt dig så varför fråga.

                        Kommentar

                        • Mabuse
                          • December 2007
                          • 101

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olfi
                          Du berättade ju för oss om fiskarna, och du verkar ju redan ha bestämt dig så varför fråga.
                          För att få höra folks åsikter, framförallt från dem som har mer kunskap, förståss!

                          Synpunkter av typen "Jag vet inte ens vad det är för fiskar du pratar om, men svarar kategoriskt nej i alla fall för säkerhets skull" är såklart också intressanta, men det väger givetvis tyngre om någon som känner till arterna i fråga svarar. Det är väl inte så konstigt?

                          Kommentar

                          • Totmes
                            • December 2007
                            • 181

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mabuse
                            Jag funderar på att sätta ihop ett stim blandade tetror, och undrar om ni tror det är en bra idé? Kommer de att stimma ihop?

                            Blandningen jag hade tänkt är tio tetror sammanlagt, tre vardera av Rathbun's blodfenstetra (Aphyocharax rathbuni), blodfenstetra (Aphyocharax anisitsi) och glastetra (Prionobrama filigera). De är ju ganska lika varandra, men frågan är om de själva kommer uppfatta sig som lika?

                            Att dessa arter kommer att trivas med varandra är det nog ingen tvekan om men du får nog akseptera att de kommer att sprida ut sig i akvariet!

                            Sedan måste jag påpeka att om du vill ha folks mening och råd får du nog solla bland svaren... det finns ingen grund till att sura när någon har en egen uppfattning vare sig de har mycket eller lite kunskap i frågan. (Går man villse får man jo fåga om vägen tills man kommer rätt!)

                            Kommentar

                            • Olfi
                              • January 2007
                              • 174

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mabuse
                              För att få höra folks åsikter, framförallt från dem som har mer kunskap, förståss!

                              Synpunkter av typen "Jag vet inte ens vad det är för fiskar du pratar om, men svarar kategoriskt nej i alla fall för säkerhets skull" är såklart också intressanta, men det väger givetvis tyngre om någon som känner till arterna i fråga svarar. Det är väl inte så konstigt?
                              Nästan alla tetror är utpräglade stimfiskar. Har man då mycket erfarenhet av tetror i allmänhet så tror jag att det kan räcka. Om inte dessa arter är undantag (inte så troligt...) Och om du frågar andra för du vill ha reda på mer information, då kan väl inte du säga att jag har fel? Det var ju trots allt du som frågade.. Att fiskarna kan trivas i samma akvarium är som någon annan här också sa, troligt. Men i frågan om de kommer att stimma tillsammans eller trivas lika bra som om de vore fler av samma art, så formodligen inte. Inte enligt mig iallafall.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...