Vad äter en Anostomus anostomus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Vad äter en Anostomus anostomus?

    Vad äter en Anostomus anostomus? (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=56)

    Enligt artbeskrivningen så ska den ha vegetabiliskt foder och frysfoder. Vad innebär det?

    Jag vanligt flingfoder och sen tabletter som verkar vara packat flingfoder bara.
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Står ju följande:

    "Växt- och algätare i naturen. I akvarium algätare, men även växtätare om den får för lite vegetabiliskt foder. Bör därför ges vegetabiliskt foder, men den äter även frysfoder."

    Eftersom den äter växter och alger bör man alltså mata den med pellets/granulat/flingfoder med hög andel grönt, t.ex. foder med hög andel spirulinaalger, alternativt blanda ut vanligt torrfoder med torrfoder med hög andel spirulina. Tinade frysta ärtor lär ju också gå bra, även räkmix med hög andel grönt.

    Kommentar

    • DjRoman
      • December 2007
      • 242

      #3
      Men vanligt flingfoder går bra alltså? Hur vet man hur hög andelen grönt är? Är det samma sak som hur stor del som är gröna flingor?
      Mitt är blandat: grönt, rött och gult. Mest rött tror jag.
      Duger det eller bör jag köpa nått annat?

      Jag har inte sett att fisken har ätit nått alls än.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av DjRoman
        Men vanligt flingfoder går bra alltså? Hur vet man hur hög andelen grönt är? Är det samma sak som hur stor del som är gröna flingor?
        Mitt är blandat: grönt, rött och gult. Mest rött tror jag.
        Duger det eller bör jag köpa nått annat?

        Jag har inte sett att fisken har ätit nått alls än.
        Du bör nog köpa något som det enligt förpackningen är till för just alg/växtätande fiskar. Du kan ju alltid testa maltabletter t.ex. (de som är avsedda för algätande malar då). Annars kan du ju testa att köpa ärtor och tina upp och ge. Om du kan få tag på räkmix (brukar även kallas räkcocktail) i din lokala djuraffär så kan du ju även testa med det.

        Kommentar

        • DjRoman
          • December 2007
          • 242

          #5
          Ok, får gå till djuraffären imorron och köpa algmat då.
          Jag har som sagt tabletter som jag köpte dels för räkorna och dels för en grenmal jag har. Kan det vara nått för Anostomus:en?

          "TetraTabimin Complete Food for all bottom feeding tropical fish, fast sinking food" står det på tablettburken.

          Kommentar

          • DjRoman
            • December 2007
            • 242

            #6
            Jag var till djuraffären idag och dom sa att den skulle äta i princip vilken mat som helst. Så det blev inget köp utan jag kör vidare med det jag redan har.

            Kommentar

            Arbetssätt...