Neontetror Döda

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gerard
    • January 2008
    • 21

    Neontetror Döda

    Hej!

    Jag skaffade mig neontetror för ca en vecka sen till mitt ny uppstartade akvarium. 2 dager efter att jag hade lagt i dom så hittade jag två döda, men jag såg inget fel på dom och inte på dom andra heller. Idag hittade jag en till död och nu har jag börjat se att typ mitt på neontetran så är det som är stor gulaktig fläck, 2-3 till neontetror har det. Är detta någon sjukdom dom kan ha fått? Hur borde jag göra för att förhoppningsvis få bort fläckarna om dom är till skada?
    Har inte sätt något konstigt på dom andra fiskarna jag har, men vill nu få stop på det innan det kanske sprider sig.

    //Gerhard
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Hej, troligen har du köpt för många fiskar till ditt nystartade akvarium.. Du kan ha drabbats av att halterna av ämnet nitrit har stigit. Om man köper för många fiskar i början, så har det inte hunnit bildas tillräckligt många nyttobakterier i filtret. Då hinner inte skit från fiskarna och matrester och sådant brytas ner, och då bildas ämnet nitrit.

    Byt 20% av vattnet, köp en flaska Nitrivec och överdosera med denna, se till att vattenytan rör på sig mycket (dvs, ha ett bra flöde i pumpen!)

    Införskaffa ett dropptest för nitrit, finns i djuraffärer om du frågar. Nitrithalten ska ligga på noll.

    Jag (och många andra) brukar rekommendera att man bara köper 1-5 fiskar den första månaden när akvariet är nystartat, då behöver man inte vara orolig för att få problem med nitrit-halter.

    Men det KAN självklart vara något annat också.. Men min första tanke är: nitrit-problem.

    Om fiskarna utsätts för nitrit kan de börja må så dåligt att andra saker blossar upp (infektioner på grund av stress). Den gula fläcken låter som en bakterieinfektion. Men jag skulle INTE medicinera i ett nystartat akarium, för medicin dödar en massa nyttiga bakterier... Byt lite vatten, kolla nitrithalten och avvakta! Mata mycket sparsamt..

    Infektioner kan självklart också komma utan att man har nitrit i vattnet först... De kan ha haft någon infektion i djuraffären, och när de stressas av flytten till nytt akvarium får de sämre immunförsvar så att en infektion bryter ut. Men avvakta lite och kolla nitriten först som sagt..
    / Ebba

    Kommentar

    • gerard
      • January 2008
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av toccata
      Hej, troligen har du köpt för många fiskar till ditt nystartade akvarium.. Du kan ha drabbats av att halterna av ämnet nitrit har stigit. Om man köper för många fiskar i början, så har det inte hunnit bildas tillräckligt många nyttobakterier i filtret. Då hinner inte skit från fiskarna och matrester och sådant brytas ner, och då bildas ämnet nitrit.

      Byt 20% av vattnet, köp en flaska Nitrivec och överdosera med denna, se till att vattenytan rör på sig mycket (dvs, ha ett bra flöde i pumpen!)

      Införskaffa ett dropptest för nitrit, finns i djuraffärer om du frågar. Nitrithalten ska ligga på noll.

      Jag (och många andra) brukar rekommendera att man bara köper 1-5 fiskar den första månaden när akvariet är nystartat, då behöver man inte vara orolig för att få problem med nitrit-halter.

      Men det KAN självklart vara något annat också.. Men min första tanke är: nitrit-problem.

      Om fiskarna utsätts för nitrit kan de börja må så dåligt att andra saker blossar upp (infektioner på grund av stress). Den gula fläcken låter som en bakterieinfektion. Men jag skulle INTE medicinera i ett nystartat akarium, för medicin dödar en massa nyttiga bakterier... Byt lite vatten, kolla nitrithalten och avvakta! Mata mycket sparsamt..

      Infektioner kan självklart också komma utan att man har nitrit i vattnet först... De kan ha haft någon infektion i djuraffären, och när de stressas av flytten till nytt akvarium får de sämre immunförsvar så att en infektion bryter ut. Men avvakta lite och kolla nitriten först som sagt..
      okay, då vet jag vad jag ska göra! köpa nitrit test, köpa en flaska nitrivec, byta vatten och avvaka!

      tack så mycket! Har aldrig haft fiskar förut så visste inte att man borde ha mindre fiskar i först, men jag hoppas att det löser sig. Vill helst inte börja mitt akvarie ägande med att fiskarna dör :/

      Men som sagt! Tack så mycket!!

      Kommentar

      • dancehall
        • May 2007
        • 306

        #4
        Det att man ska ha mindre fiskar i början borde de i djuraffären sagt när du köpte akvariet? Eller du kanske inte köpte från djur affär?
        Annars är det ju bra att läsa på ordentligt innan du skaffar fiskar, - som med alla andra djur

        Jag är själv också nybörjare, lycka till iallafall

        Kommentar

        • gerard
          • January 2008
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av dancehall
          Det att man ska ha mindre fiskar i början borde de i djuraffären sagt när du köpte akvariet? Eller du kanske inte köpte från djur affär?
          Annars är det ju bra att läsa på ordentligt innan du skaffar fiskar, - som med alla andra djur

          Jag är själv också nybörjare, lycka till iallafall
          jaa, det har du rätt i. Jag hade akvariet innan men jag sa i djuraffären hur stort det var och vilka fiskar jag ville ha, men eftersom att det typ står överallt att man ska skaffa lite fisk ibörjan så tycker jag att dom borde ha sakt att jag skulle börja med färre,för jag visste ju inte det :/
          men men, nu har det blivit bra. har inte haft några dödsfall på länge nu och jag väntar på att få guppy yngel om några veckor

          Lycka till med ditt akvarium med
          Senast redigerad av gerard; 09 February 2008, 14:05.

          Kommentar

          Arbetssätt...