Kardinaler med Discus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus
    • January 2002
    • 5

    Kardinaler med Discus?

    Jag undrar om det är möjligt att ha Kardinaltetror tillsammans med Discus? Jag hade tänkt införskaffa ett akvarium på runt 720 liter som jag hade tänkt ha Discus i, och för att ge det hela lite liv så tänkte jag även ha ganska många Kardinaler. Men jag läste i Aqualog's bok;Majestic Discus att man inte bör ha Discus med livliga fiskar, typ Kardinaler. Hur är det egentligen?

    Mvh
    Marcus

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Hej Marcus,
    Jag antar att du redan gått in på "Fiskgrupper" - "Ciklider-Sydamerika-Diskus" för där hittar du ju en hel del information om lämpligt sällskap till diskus.
    Har själv med varierande framgång haft kardinaltetra ihop med diskus och problemet har väl snarare varit att kardinalerna har försvunnit en efter en och därför har diskusarna trivts alldeles utmärkt. Kardinaltetrorna något sämre får man förmoda.
    Har själv med betydligt bättre resultat (om än inte lika roligt för diskusarna) haft diskus ihop med dolkstickstetra. Dessa är ju betydligt större än kardinalerna och riskerar därför inte att bli uppätna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell Fohrman

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Marcus
      • January 2002
      • 5

      #3
      Hej Kjell!

      Tack för ditt svar!
      Det blir nog inga Kardinaler då, känns lite som att slänga pengarna i sjön. Jag skulle vilja ha några tetror som rör sej i "stim" som t.ex. Kardinaler gör. Gör Dolkstickstetror det? Nu har jag Rosentetror och jag tycker inte direkt att dom rör sej tillsammans, dom är lite utspridda här och där i akvariet. Är det bara mindre tetror, typ kardinaler, neontetror m.m som är "stim-fiskar" ?

      Mvh
      Marcus

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Hej igen,
        Jag har ca. 40 dolkstickstetra i mitt 840 liters växtakvarium (dock inte ihop med diskus) och de går minst lika mycket i "stim" som kardinaler brukar göra.
        Nu tycker jag väl i och för sig att kardinaler och egentligen de flesta andra tetror i regel inte är speciellt "stimmiga" av sig, utan det är mest vid vissa situationer som vid fara och när det är matdags de håller ihop som ett riktigt stim.
        Jag måste dock säga att mina favorittetror är just dolksticks- och kardinaltetran.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell Fohramn

        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...