Odling av Kardinaltetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plippen
    • March 2003
    • 7

    Odling av Kardinaltetra?

    Jag tänkte börja testa odla lite kardinaltetror, hittar dock ingen info om hur man bäst gör...hittade dock en artickel om hur man odlar Glödbandstetror, http://www.zoopet.com/akvarium/akvarie_artikel_visa.asp?NR=144 . Odlas Kardinaltetror på samma sätt?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Kardinaltretror är svåra att odla. Om du söker på kardinaltetra på detta forumet så hittar du en bra odlingsbeskrivnin som jag lagt in. Det som fattas i beskrivningen är att vi använde RO filter.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • wierdalien
      • February 2003
      • 936

      #3
      Det är väldigt kinkigt när det gäller odla kardinal. Svårt att få till det och lyckas. Och även om du får dom till lek så är rommen känslig. Kanske inga eller bara få ägg klarar sig.

      Så du har en utmaning som heter duga. Hoppas du får till det. Lycka till.


      Akvarievännerna I Borås
      http://www.bostream.nu/blue/aib
      -----------------------

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Oki, jag kan inte hitta odlingsbeskrivningen själv så här kommer den kortfattad. 720 liters akvarium, 25-30 fullvuxna kardinaler, tjockt med torv på botten, lätt utspätt RO vatten, lätt cirkulation, täck papp runt hela karet, inget ljus får släppas in, mata med levande artemia några gånger per dag. Om du har tur så är där fler kardinaler när du tar bort täckpappet efter en dryg månad. Annars så är det bara att göra ett större vattenbyte och börja om. I vilket fall så kostar detta systemet mer än att köpa kardinaler i butik. Men och andra sidan så har man egen odlad fisk.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Plippen
          • March 2003
          • 7

          #5
          Aha...så det går ej att göra som de beskrivs i den artickeln som jag länkade till?

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Kan funka. Att tänka på är att inget ljus får nå romen.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Pazappa
              • May 2007
              • 330

              #7
              Nu gräver jag upp en fyra år gammal tråd, det går mot all netikett men, men... undar om du lyckades odla kardinaltetror?

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Problemet med gamla trådar är också detta att medlemmarnas aktivitet varierar.
                Plippen var senast aktiv 2003-12-12 till exempel...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  Fanns en länk till denna tråd där någon frågade om lek på Kardinaler, så nu lyfter jag upp en åtta år gammal tråd

                  Blev intresserad om det här med mörklagt akvarium. Uppenbarligen för att rommen inte får utsättas för ljus.

                  Men min uppfattning om Kardinaler är att de är ganska yrvakna och bleka på morgonen när ljuset sätts på.

                  Så kan det inte vara så att de lever i svartvatten, med ljus vid ytan men så mörkt vatten att ljuset inte når ner till botten?

                  Så en kub som är 70 hög med riktigt svartvatten och svag belysning skulle kanske i teorin fungera både för att trigga lek och att rommen ska klara sig?
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  Arbetssätt...