tetra yngel el. mygglarver?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kristinas
    • November 2007
    • 5

    tetra yngel el. mygglarver?

    hej!

    I morse såg jag små små 5mm långa och ca 0,5mm breda saker med ögon på.....de "suger" sig fast på akvarieglaset och på blad. Är genomskinliga förutom ett svart sträck på ryggpartiet. Vad kan det vara?

    Tänkte på, om det kommit med något från maten.

    Jag har några utvalda tetror, hur ser deras yngel ut? Eller kan det vara mygglarver? snäckor utan snäcka? Parasiter är mindre, eller????

    Hoppas på svar......är lite orolig att fiskarna ska bli jättesjuka om det är något parasitaktigt!
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    #2
    Vad har du för tetror? Om du bara har tetror och ingen annan sort i akvariet så är det tetra yngel. Ta bort dom andra fiskarna om du vill att dom ska överleva. Mata med artemia.
    **180**160**150**105**54**20**15**

    Kommentar

    • kristinas
      • November 2007
      • 5

      #3
      Tack för svaret!

      Jag har två skäggmunsmalar som fått yngel två ggr och dessa yngel vet jag hur de ser ut. Problemet är att eftersom jag fick yngel på dessa ville jag inte köpa några nya fiskar som kunde sprida sjukdomar...så nu finns utvalda singel tetror (fast jag vet att de ska vara fler) och ett par tetror av okänd sort! Det är en hona och en hane, iallafall!

      Du tror inte att det kan vara mygglarver?

      Vad är artemia?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Hur rör de sig?
        Tetror har ofta ett yngelstadium där ynglen (som i kroppsform ser ut som tunna grodyngel ungefär) sitter på glaset och smälter gulesäcken. De rör sig inte alls, eller viftar lite med svansen. Ögonen ser ut som en fisks ögon, fast förstås mycket mindre.

        Mygglarver som sitter på glaset är av en typ som antingen kryper omkring eller bor i ett genomskinligt rör, och då gör konstanta "simrörelser" för att driva vatten genom röret. Kroppen är "korvformad", dvs ganska jämntjock i fram & bakände. Ögonen är facettögon, och ser ut som svarta punkter.

        Andra djur som har ögon och kan tänkas sitta på glaset är t.ex. plattmaskar, som glider långsamt över rutan. Ögonen är bägarögon, och ser ut som svarta punkter med ett ljust fält runt omkring (de ser dessutom ofta vindögda ut).

        Det finns för all del andra möjligheter, men de är mycket lätta att skilja från fiskyngel pga att de har ben.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...