Svullen diamanttetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miina
    • April 2005
    • 215

    Svullen diamanttetra?

    Jag har ett litet stim diamanttetra som enligt djurbutiken här är en odlad form av neontetran. De går tillsammans med falsk neontetra (kallas även gröntetra tror jag) och ett par fjärilsciklider, aspidoras, tillfälliga ottosar och några räkor.

    Nästan alla diamanttetror tycker jag börjar få väldigt tjock mage, ingen av de andra visar några tecken på detta förutom en aspidoras som möjligtvis kan vara rundare än de andra.

    Någon aning om vad detta kan bero på? Hittar ingen sjukdom som passar in. Övermata gör jag inte, däremot kanske mina diamanter är glupskare än de andra i karet och får i sig mer mat.

    Vattenvärdena är stabila, däremot frodas flytväxterna av bara sjuton.

    Nån som kan komma med någon bra idé vad det kan röra sig om och vad jag bör göra?

    Tack på förhand!
    Kram Miina
  • Wezzlan
    • December 2007
    • 181

    #2
    Är magen svullen hela tiden?
    Kanske bara är glupskare än dom andra?
    Hör med zooaffären där du köpte dom?
    Kanske finns nån sjukdom som gör att dom blir så?
    Isf köp medicin
    **180**160**150**105**54**20**15**

    Kommentar

    • vronkan
      • October 2007
      • 160

      #3
      Vet du om dom svullna är hanar eller honor? ( hanarna har längre mer utdragna fenor än honorna).
      Det kan ju isånafall vara att dom bär på ägg tror jag för mina honor brukar vara lite runda från och till.
      Rätta mig gärna om jag har fel.

      MVH Veronica

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Förlåt om jag lånar tråden lite. Jag har samma problem med mina sorgmanteltetror. Några av dem var uppsvällda redan vid köpet (jag trodde då bara att de var tjocka) och har nu varit uppsvällda i cirka ett år.

        Det är hela tiden samma fiskar som är uppsvällda och det ser inte helt normalt ut så jag börjar tro att de har nån magparasit eller liknande.. De fiskar som ser lite uppsvällda ut står nämligen ibland mer still än de andra och "kippar" med munnen, nära botten. Och det har inget med nitrit eller syrebrist att göra, akvariet är väl inkört och har aldrig haft ntirit. De verkar helt enkelt må sämre, men inte tillräckligt dåligt för att dö!

        Men hur vet man säkert vad det är? Jag vill inte medicinera...suck.
        / Ebba

        Kommentar

        • Uddaveka
          • June 2007
          • 431

          #5
          samma problem här fast med en platy
          ~Love animals~
          Kramar Sofia
          160l, 100l, 54l, 40l

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #6
            Vi hade platy som blev tjocka.. De dog senare..
            De hade inga andra symtom och vi vet fortfarande inte vad det var för fel.
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Fast när det gäller platy och andra levandefödare som guppy så är dessa ofta inavlade och när de blir tjocka för att de ska föda yngel kan de få problem med födseln, och därför dö.. Tänk på att djuren oftast har parat sig med sina syskon i djuraffärerna, i massor av generationer i rad... Platy och guppy är inte jättetåliga fiskar numera, på grund av aveln har varit så dålig.

              Nu handlade tråden om tetror speciellt (i tetra-forumet). Ni kan ju fråga i levandefödare-forumet, eftersom det kan vara andra anledningar att sådana blir tjocka.

              I mitt fall så har tetrorna varit tjocka i mer än ett år som sagt, utan att något händer, men de beter sig underligt och verkar inte må bra. Men jag vill inte sno trådskaparens tråd helt.

              Frågan lyder alltså: Varför är trådskaparens diamanttetror tjocka utan anledning (och kan samma sak göra att sorgmanteltetror blir tjocka?)
              / Ebba

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ehum.. Ursäkta då att jag svarade utifrån symtom och inte fisksort.
                Mina platy var så flera månader innan de till slut dog. Det kan absolut vara en sjukdom och då kan det vara intressant att få en uppskattning om hur vanligt symtomen är.
                Men mina tetror är friska. Så jag slutar här.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Förlåt om jag lät oartig, det var inte meningen, men jag kände att JAG kom off topic för mycket när jag nämnde mina tetror, och då kom det två till som nämnde levandefödare, så jag tyckte lite synd om trådskaparen, att tråden var på väg bort från det riktiga ämnet.

                  Någon form av parasit i magen är nog det troligaste, för annars hade nog mina tetror inte överlevt så länge och sett så pigga ut. Men visst undrar man.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Det är ok..

                    Parasiter låter väldigt troligt. Minns nu att min svåger berättade att han fick något parasit på en slöjstjärt och den svullnade upp över buken. Längesedan nu och jag minns inte vad han gjorde åt det. Vet bara att han "obducerade" efter att fisken dog..
                    Vet inte om våra platys (det var 2) dog av sin åkomma heller, då öronålen Ulla var glupsk..

                    Upptäckte iaf nu att det inte var vidare lätt att googla på, men kanske någon här vet mer?
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Ja jag har också försökt hitta fakta om vad som kan skapa en svullen buk, men det är jättesvårt att söka på det som sagt...
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Uddaveka
                        • June 2007
                        • 431

                        #12
                        Jag ber så mkt om ursäckt för at jag skrev om platy i en tetratråd..
                        ~Love animals~
                        Kramar Sofia
                        160l, 100l, 54l, 40l

                        Kommentar

                        Arbetssätt...