1 st Tetra yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    1 st Tetra yngel

    Hej

    Jag har en/ett Tetra yngel som jag har hittat i en grotta, Har 4 Svärdbärare och 10 malar. Ynglet vill inte komma fram. Kommer han att klara sig? jag menar fixar han egen föda. Ska jag flytta de andra fiskarna till ett annat kar. så kanske han kommer fram. Vad kan jag göra fr att hjälpa den stackaren?

    Om ni undrar var de andra tetrorna är så gick de bort för en vecka sedan, Neonsjukan
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hmm säker på att det är ett tetrayngel? tetror är svårodlade, och ynglena är pyttesmå. Läste nånstans att för att få upp yngel av neontetra så måste akvariet vara nedsläckt ett par dagar så att rommen inte möglar. De första dagarna sitter ynglet (eller snarare larven) fastsugen på rutan och är kanske bara 2-3 mm stor.
    Kanske är det ett svärdbäraryngel som inte har så mycket färg?
    har du mycket växter? min erfarenhet är att ynglen kan klara sig om det finns mycket gömställen.

    vad är det för malar du har?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      jag tror det är svärdbäraryngel, väldigt liten sannolikhet att det är neontetrornas... tyvärr!
      svärdbäraryngel har inte så mycket färg i början.

      jag håller med lenis3: mycket gömställen och mycket växter så finns det stor chans att den klarar sig. om det är en svärdbärare så fixar den egen mat, äter lite alger och saker den hittar på botten, och matrester om den kommer åt.

      vad är det för malar du har, finns ju massor av sorter... vissa av dem förökar sig i akvarium, till exempel ancistrus och pansarmalar (corydoras)..
      Senast redigerad av toccata; 03 December 2007, 14:26.
      / Ebba

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Hej

        Jag har typ 4-5 st ( ca 5 mm )yngel, helt vita och genomskinliga har inte sett att någon av mina Svärd honor har varit på tjocken, inte sedan jag köpte dom. Dom har varit slanka och fina ; ) i typ 2-3 veckor.

        Jag har Ancistrusmalar mellan 1-2,5 cm 9 st.
        Och två Albino Pansarmal.

        Har också 2 slöjstjärtar "golfbollar" kan nog inte vara deras ?

        hoppas på hjälp
        Senast redigerad av Gäst; 04 December 2007, 08:42.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          jag tror nog att det är svärdbärare, de kan få yngel som inte är så färgglada (tror jag)

          bilder skulle underlätta..har du några bilder?
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Nu vt jag vad det är....Svärdis yngel de får färg nu, oranga : )

            Konstigt bara att jag inte set att de har varit tjocka, och som vissa säger att man kan se dom genom mammans mage, klart om jag nu bara fick 5 st så är ju det inte så konstigt. Hoppas på fler snart dom är ju ganska söta. Grabben tycker dom är gryma : )

            Kommentar

            Arbetssätt...