Kan olika tetror stimma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    Kan olika tetror stimma?

    Som rubriken lyder; kan olika sorters tetror skapa ett stim ihop, eller stimmar de var för sig?
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De brukar för det mesta stimma för sig själv, såvida de inte är väldigt lika varandra i storlek och utseende som tex Kardinaltetra och Neontetran som stimmar ihop.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Aha.. De är alltså lite utseendefixerade...?
      Dåså! Tack! Tror jag satsar på två stim som rör sig på olika nivåer, just in case!
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Visst är de utseendefixerade! Det är ju på utseendet de känner igen kompisarna av samma art. En glödbandstetra käner sig bara trygg bland massor av orangelysande ränder, en lykttetra bara bland massor av ljuspunkter av rätt färg och storlek o s v. Kommer en rovfisk är det väldigt viktigt att ha ett gäng likar att söka skydd bland. En avvikare bland andra fiskar väcker alltid mer uppmärksamhet, tänk på hur lätt man reagerar på att det finns bifångster bland t ex vildfångade kardinaltetror i zooaffären.

        Olle

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Väldigt sant!
          Vill ju ha två stim (i 375 liter) och det hade ju varit lite tråkigt om de fick för sig att hålla ihop. Har idag glödband som håller sig i nedre delen. Så ett stim av nåt som håller sig i övre skiktet kan ju bli effektfullt.
          Får läsa och fundera på vad det skulle kunna bli.. Vill ju ha det lite "färganpassat" oxå!
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Räkna dock inte med att någon av tetrorna kommer att stimma överhuvudtaget...
            Jag har sorgmanteltetror och neontetror i mitt akvarium och de simmar precis överallt utan att vara i stim.

            En del säger att det är enklare att få dem i stim när man har riktigt många, och det kanske stämmer. Det kan också vara enklare om man har en stor rovfisk eller liknande som så att säga "skrämmer" tetrorna att vara i stim hela tiden....

            Men du kan inte räkna med att de kommer att stimma vackert hela tiden, tyvärr.
            / Ebba

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Om du vill ha något som garanterat kommer stimma i ytläge, så skaffa några Glasrödfenstetror.

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                toccata; tack! Jag vet att det kan vara sisådär med stim. Men tanken att småfisk ska liva upp är grundidén. Vill bara inte att de flyter ihop i ett och samma stim. Mina glödband stimmar finfint. Hoppas att det fortsätter så!

                Anettejt; tack för tipset! Ska kolla in dom!
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av toccata
                  En del säger att det är enklare att få dem i stim när man har riktigt många, och det kanske stämmer.
                  Det hjälper inte ens med 80 Kardinaltetror tillsammans för att de ska stimma, den enda gången de gör det är när det vankas käk. Däremot stimmar mina 50 Rödmunstetror något helt otroligt, men de håller sig inte så mycket i de övre regionerna, men stimmar, det gör de!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ska slå en flukt på rödmun med!
                    Verkar bli svårt att hitta nån som stimmar i övre skiktet..
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Om du kan tänka dig frångå tetratankarna så är Sebrafisken en bra stimmare som ofta håller till i ovandelen av karet.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Dysnomia
                        • April 2004
                        • 1692

                        #12
                        Jahadå, det kan jag! Är mest ute efter lite "action" då varken guramis eller skalarer skapar mycket av den varan...
                        Ska genast kolla in zebrafisken med!
                        Skånetös i Dalarna
                        MIN ZOON!

                        Kommentar

                        • Anomaly
                          • August 2005
                          • 37

                          #13
                          Mina svarta neontetror hade inte stimmat på veckor, men nu när jag ökade pumpkapaciteten och ändrade riktning så stimmar de massor!
                          Kanske behöver variation?
                          180l hörnakvarium
                          23l räk+bebiskar

                          Kommentar

                          • Dysnomia
                            • April 2004
                            • 1692

                            #14
                            När man stoppar ner ny fisk så stimmar de oxå kolossalt bra..

                            Mina två stim slutade med Glödbandstetror och Kongotetror. Blev en riktig höjdarekombination!
                            Skånetös i Dalarna
                            MIN ZOON!

                            Kommentar

                            • patdah
                              • November 2007
                              • 659

                              #15
                              Släpp ner ett tiotal Boeseman´s regnbågsfisk så får du lite action i akvariet... dom brukar dessutom hålla ihop ganska bra i stim.

                              /Patrik

                              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...