Neontera-lek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crazy-j
    • October 2007
    • 33

    Neontera-lek

    Hej jag undrar on det är någon som har lyckats odla neontetror? jag skulle behöva några tipps om hur jag ska få dem att leka. och hur ser det egentligen ut när de leker? jag anar att de har lekt då två st åker som en 8:a ett tag men det är varken bland växterna ellr att detkommer några ägg mina är 10 st och tre små malar i ett 45L akvarium med låg cirkulation och mycket flytväxter
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av crazy-j
    Hej jag undrar on det är någon som har lyckats odla neontetror? jag skulle behöva några tipps om hur jag ska få dem att leka. och hur ser det egentligen ut när de leker? jag anar att de har lekt då två st åker som en 8:a ett tag men det är varken bland växterna ellr att detkommer några ägg mina är 10 st och tre små malar i ett 45L akvarium med låg cirkulation och mycket flytväxter
    Mina höll också på så där, jag såg inte heller någon rom men jag tror att de la rom...
    Jag undrar om det inte var Mamma Mia som hade svarta neontetra odling... Jag har för mig att neontetrors rom måste ligga i mörker om den inte ska mögla?!

    Du får låna fiskböcker om inget proffs här svarar... Eller skicka en fråga till Mamma Mia, om jag nu minns rätt alltså..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • suzanne.h
      • March 2005
      • 223

      #3
      Jag hade några par neontetror i ett separat akvarium med torv och lekraster. Mörklade hela akvariet och efter ett par dagar såg jag några ägg på botten som möglat. Det är jättesvårt att se friska ägg och yngel. Tog bort de vuxna fiskarna och lät akvariet fortfarande vara helt mörkt tills jag såg små yngel som satt på rutorna. När de var frisimmande matade jag med infusorier som första foder och sedan artemia. Det blev 42 st fullvuxna fiskar. Inga yngel dog vad jag kunde se.

      Kommentar

      • crazy-j
        • October 2007
        • 33

        #4
        hur stora måste de vara (paret)? jag har som sagt tio st 1,5 cm som jag tror är två hanar och åtta honor.

        Kommentar

        • suzanne.h
          • March 2005
          • 223

          #5
          De jag hade var ca 2,5 cm. Honorna ska vara tydligt runda om buken även när de inte är nymatade.

          Kommentar

          • legion
            • January 2004
            • 17

            #6
            är det bara och slänga ner 1 hona och en hane i ett yngelkar med torv mm och mörklägger så leker dom själv automatiskt? eller ska de vara flera?
            äter de upp äggena?

            Kommentar

            • suzanne.h
              • March 2005
              • 223

              #7
              De har lekt automatiskt. Det är möjligt att det går med ett par, men jag har haft ca 3 par. Jag har använt ett lekraster så föräldrarna inte kommer åt äggen. Det är jätteviktigt med rengöring av akvarie och andra inventarier. Ändå möglar många ägg.
              Det är som sagt väldigt svårt att se om det finns friska ägg och yngel så låt akvariet stå ett tag tills de sätter sig på rutorna. Är du otålig så kan du suga ut lite vatten från botten och syna innehållet med lupp. Man ser när de rör på sig.

              Kommentar

              • Wezzlan
                • December 2007
                • 181

                #8
                Intressant. om jag köper 20 neontetror o lägger i ett akvarium o har det helt mörkt.. leker dom då? eller måste jag ha ett speciellt PH?? jag har vanlig grusbotten o massa hygrophila polysperma o lite rötter,...
                **180**160**150**105**54**20**15**

                Kommentar

                • suzanne.h
                  • March 2005
                  • 223

                  #9
                  Ursprungligen postat av negerolle
                  Intressant. om jag köper 20 neontetror o lägger i ett akvarium o har det helt mörkt.. leker dom då? eller måste jag ha ett speciellt PH?? jag har vanlig grusbotten o massa hygrophila polysperma o lite rötter,...
                  De skulle kanske leka men jag tror inte äggen skulle klara sig. I och med att jag har torv i akvariet så sjunker pH:t. Jag har dock inte kollat exakt vad det ligger på. Jag har varken grus eller växter i akvariet för att kunna hålla det så rent som möjligt. Dessutom är aldrig föräldrarna längre än 3 dgr i lekakvariet. 20 fiskar skulle skita ner för mycket tror jag.

                  Kommentar

                  • Wezzlan
                    • December 2007
                    • 181

                    #10
                    Så om jag gör iordning ett 40 liters kar med 10 stora neontetror, har torv på botten och inget mer. Helt mörk. Efter 3 dagar tar jag bort dom stora. Borde de ligga rom på botten då?
                    **180**160**150**105**54**20**15**

                    Kommentar

                    • suzanne.h
                      • March 2005
                      • 223

                      #11
                      Ja det det är inte omöjligt. Jag har ett lekraster så att föräldrarna inte äter upp äggen.

                      Kommentar

                      • sting
                        • September 2007
                        • 481

                        #12
                        negerolle det är nog större chans att dem leker om dem får gå en vecka eller två i deras permanenta akvarie och att du ger dem en massa proteinrik kost så att honorna orkar bilda mycket rom. så skulle nog jag göra o jag försökte leka av ett par tetror.
                        /sting

                        Kommentar

                        Arbetssätt...