Hur mycket skall jag ge dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joahal
    • November 2007
    • 5

    Hur mycket skall jag ge dem?

    Hej!
    Jag har köpt ett nybörjarakvarie där alla tillbehör ingick. Har haft det i 5 dagar och fiskar (6 st Blodtetror) i 2 dagar idag måndag.
    Igår var första dagen jag skulle mata mina fiskar med mat ur burken som följde med akariet. TetraMin Flingfoder för alla akvariefiskar.
    Men hur mycket skulle jag ge dem?
    Jag chansade och gav den 7 flingor. Bevakade dem och de åt upp allt på ca 2 minuter, utom ett par pytteflagor. Innebär detta att det var rätt mängd eller var jag för snål? De verkar må bra.
    Tacksam för matningstips framförallt hur mycket man skall ge dem, finns det någon tummregel för Tetror? Tycker det är svårt att hitta vettiga råd för oss nybörjare när det gäller matning.
    Tacksam för svar.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det var ungefär rätt mängd. Fodret skall inte ligga på bottnen i några större mängder när fiskarna ätit färdigt. Vill du ha något som äter upp foder på bottnen, så kolla på Corydoras-malar.
    Jag brukar mata mina firrar en gång om dagen på det sättet, om jag har yngel, så får de två gånger om dagen, men i mindre mängder.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • joahal
      • November 2007
      • 5

      #3
      Tack för ditt snabba svar och tipset om mal som äter upp resterna som hamnar på botten. Kändes bra att veta att man matade ungefär rätt.
      Vet du någon bra site eller annan källa där man kan hitta information om hur mycket och ofta man skall mata olika fiskar? Har kollat på Tetras och Seras hemsidor men de har mest allmän info. Borde vara lätt att hitta uppgifter om matning då detta verkar ha stor betydelse för akvariets miljö och naturligtvis fiskarnas välmående.
      Är fortfarande lite osäker på hur ofta jag skall ge dem mat. En, två ggr/dag eller varannandag eller...? Mina små blodtetror mår ännu så länge bra.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ett riktmärke är att fiskarna ska hinna äta upp fodret på ca 2 minuter, precis som du skriver. Dina tetror är lite mindre än mina malawisar, så två gånger om dagen är nog lagom.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • joahal
          • November 2007
          • 5

          #5
          Tackar ännu en gång! Det verkar funka.
          De ser fortfarande välmående ut.

          Kommentar

          Arbetssätt...