Färgglada tetror ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andre_
    • November 2007
    • 58

    Färgglada tetror ?

    Nu är det så att jag har ett 40 l kar där jag hade tigerbarb i affären lurade mig angående pumpen så jag ska få en 10 nya fiskar.
    Är intresserad av fina lysande tetror dock måste jag ha väldigt små för de ska trivas. Eller ?

    Någon som kan ge förslag?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Andre_
    Nu är det så att jag har ett 40 l kar där jag hade tigerbarb i affären lurade mig angående pumpen så jag ska få en 10 nya fiskar.
    Vad menar du? Kanske jag som är lite trög så här mitt i natten.

    Har du tigerbarber i ett 40 liters kar så är det ganska lämpligt att byta ut dessa mot någon mindre fisk såsom Endlers guppy eller kanske någon sorts rasbora, kanske tillsammans med lite räkor.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Andre_
      • November 2007
      • 58

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Vad menar du? Kanske jag som är lite trög så här mitt i natten.

      Har du tigerbarber i ett 40 liters kar så är det ganska lämpligt att byta ut dessa mot någon mindre fisk såsom Endlers guppy eller kanske någon sorts rasbora, kanske tillsammans med lite räkor.

      Affären gav mig
      1: Sjuka fiskar
      2: Pumpen satt för lågt för att det skulle överleva

      Så jag ska få 10 nya fiskar utav affären

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ok, nu hänger jag med!
        Ja, tigerbarber är både för stora och för livliga för att trivas i ett 40 liters kar. Jag vet inte så många tetror som man lätt kan få tag i, som passar i det karet utan du får nog kolla runt bland rasboror istället.
        Här är en sökning på rasboror: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Andre_
          • November 2007
          • 58

          #5
          Nu som du kanske förstått är jag väldigt kräsen
          Men jag ska få välja fiskar för 300kr just för att jag fått göra om lite i vattnet eftersom fenrötan varit där.

          Men är där inga färg glada fiskar ? Tyckte de såg lite "tråkiga" ut men jag vet ej kanske bara jag som är väldigt kräsen dock har du rätt. väldigt litet kar Men första karet är alltid roligt att experimentera med. Dock så fiskarna mår bra.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De fiskar som jag länkade till och är de snyggaste kan du nog inte se eftersom de endast är tillgängliga för Guldisar, men om du Googlar på namnen så kommer du se en och annan snygging!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Andre_
              • November 2007
              • 58

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              De fiskar som jag länkade till och är de snyggaste kan du nog inte se eftersom de endast är tillgängliga för Guldisar, men om du Googlar på namnen så kommer du se en och annan snygging!
              Uppfattade inte riktigt vad jag skulle söka på ;p Men du har ingen msn address man kan nå dig på ? Lite lättare att prata då

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Sitter på jobbet nu, men jag ska göra en sökning åt dig så ska du strax få se!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Andre_
                  • November 2007
                  • 58

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Sitter på jobbet nu, men jag ska göra en sökning åt dig så ska du strax få se!

                  Jag bukar & Bockar En 16 åring som mig har lite svårt att få det rätt men känns som jag lyckats att få till det rätt så bra med växter & så Dock ej fiskarna haha

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Boraras brigittae:http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi
                    Celestichthys margaritatus: http://images.google.se/images?svnum=10&um=1&hl=sv&lr=lang_sv&q=Celesticht hys+margaritatus&btnG=S%C3%B6k+bilder
                    De sistnämda är ganska dyra, upp till 50:- st men de första är nog inte riktigt lika dyra. Kanske lite för svåra fiskar om du är nybörjare, men riktigt snygga är de!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Andre_
                      • November 2007
                      • 58

                      #11
                      Jao är sugen på båda haha men det går ej, Har duktiga skötare i familjen mor & far har haft stora kar innan dock ej tid till det nu förtiden så dom har gjort av med det. Samt min bror har ett 80l kar

                      Men att jag vet ej det är inget man kan blanda ? Dock så tror jag det blir de översta men lite fler.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ett gäng på ett 10-tal skulle bli snyggt, och sedan om du kan få tag i lite räkor när karet är inkört, så kan jag lova dig att det blir många timmar framför burken.
                        Räkor kanske inte låter så kul, men har man väl börjat med dem så är det kört och man är fast i räkträsket.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Andre_
                          • November 2007
                          • 58

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Ett gäng på ett 10-tal skulle bli snyggt, och sedan om du kan få tag i lite räkor när karet är inkört, så kan jag lova dig att det blir många timmar framför burken.
                          Räkor kanske inte låter så kul, men har man väl börjat med dem så är det kört och man är fast i räkträsket.


                          Räkor ? Jag fattar inte vinken med dom men det kanske piffar upp det hela kan dock tilläga att jag har en algätare i mitt akvarium en vanlig "mal" men den verkar mysko haha xD Men vad för räkor ? + hur många kan jag ha utav de översta? "Boraras brigittae"

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Du kan ha 8-10 st i karet utan några större problem.

                            http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3 är en av de vanligaste räksorterna och de förökar sig ganska duktigt med, och att få se de små räklingarna på några mm och en exakt kopia på föräldrarna är skitfräckt! Låter kanske lite töntigt, men så är det!
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Andre_
                              • November 2007
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Du kan ha 8-10 st i karet utan några större problem.

                              http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3 är en av de vanligaste räksorterna och de förökar sig ganska duktigt med, och att få se de små räklingarna på några mm och en exakt kopia på föräldrarna är skitfräckt! Låter kanske lite töntigt, men så är det!

                              Vad heter fiskarna i handels namn ? Dock vad går de lösa på ? 20-25kr st?


                              Men angående inredning har jag lite frågor till dig också.

                              Skulle vara bättre om vi kunde prata via msn eller något.
                              Senast redigerad av Andre_; 02 November 2007, 01:27.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...