Rödmunstetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Rödmunstetror

    Någon som kan berätta något om dessa fiskar?
  • rent vatten
    • April 2005
    • 1061

    #2
    Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
    Någon som kan berätta något om dessa fiskar?
    Är en stimfisk som är känslig för dåliga vattenvärden.

    Kommentar

    • Richard.R
      • December 2006
      • 1872

      #3
      har du läst om den här på zpt?
      396L SA biotop
      128L SA biotop
      54L SA biotop
      54L SA biotop

      Kommentar

      • AllaFiskar
        • September 2007
        • 294

        #4
        Ursprungligen postat av Richard.R
        har du läst om den här på zpt?

        Nej, jag har gjort ett impulsköp... Det där med vattenvärden har jag läst mig till på annat ställe, och de verkar fixa "mitt" vattenväldigt bra. Jag tänkte mest om någon har personlig erfarenhet av dem.

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #5



          Det är en stimmig stimfisk.. Alltså den e rätt så livlig.. Jag har själv sånna och kan tycka att de blir lite rörigt i akvariet ibland.. Speciellt om man sitter nära rutan och tittar.. Men de är väldigt dekorativa..

          Lycka till!
          Senast redigerad av jerker_s; 21 October 2007, 21:34.
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Rödmunnar är väldigt utpräglade stimfiskar, de håller ihop väldigt bra även i mindre stim. Det råder delade meningar om deras känslighet; Många säger att de är väldigt känsliga för vattenkvaliten och oregelbundna/stora vattenbyten. Enligt min erfarenhet stämmer detta bara i början, då de har aklimatiserat sig är de inte ett dugg känsligare än andra fiskar (inte mina i alla fall).

            De är väldigt fina och jag kan helt klart rekommendera Rödmunstetran

            Kommentar

            • AllaFiskar
              • September 2007
              • 294

              #7
              Något som gör mig lite "stressad" är att jag i detta akvarium även har ett dvärgguramipar. I en del beskrivningar av denna fisk (inte i alla, av någon anledning) sägs att de vill ha lugna fiskar omkring sig. Nu undrar jag om jag gjort deras liv till ett helvete genom att skaffa dessa mycket pigg och nyfikna fiskar?

              Kommentar

              • gizmogirl
                • August 2006
                • 2214

                #8
                jag har haft mina i 3 år och jag gillar de skarpt,har inte erfarenheten att de skulle vara känsligare än andra men livliga det är de .

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
                  Något som gör mig lite "stressad" är att jag i detta akvarium även har ett dvärgguramipar. I en del beskrivningar av denna fisk (inte i alla, av någon anledning) sägs att de vill ha lugna fiskar omkring sig. Nu undrar jag om jag gjort deras liv till ett helvete genom att skaffa dessa mycket pigg och nyfikna fiskar?
                  Själv har jag Mosaikgurami, 4 st, i samma akvarium som Rödmunnarna och det verkar inte besvära Guramisarna på något sätt. Varför det funkar bra trots att de är livliga beror nog till stor del på att tetrorna håller sig i undre halvan av akvariet. Guramier är vanligen vid ytan och då så bryr de sig inte så mycket.

                  Så troligen borde inte dina Dvärggurami ta någon skada
                  av att du köpt Rödmunstetror

                  Kommentar

                  • AllaFiskar
                    • September 2007
                    • 294

                    #10
                    Jag har gett bort dem nu, då de började jaga mina guramis, som till slut bara stod och tryckte under reningspumpen. Riktiga terrortetror utveclades de till att bli. Nu simmar mina guramis som vanligt och så vitt jag vet har terorna det också bra

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
                      Jag har gett bort dem nu, då de började jaga mina guramis, som till slut bara stod och tryckte under reningspumpen. Riktiga terrortetror utveclades de till att bli. Nu simmar mina guramis som vanligt och så vitt jag vet har terorna det också bra
                      Oj, något sånt har jag inte hört om Rödmunstetror förut

                      Men om det blev så illa med dom så gjorde du helt rätt i att låta dom flytta.

                      Kommentar

                      • loosi
                        • July 2007
                        • 38

                        #12
                        Ursprungligen postat av "Nybörjaren"
                        Jag har gett bort dem nu, då de började jaga mina guramis, som till slut bara stod och tryckte under reningspumpen. Riktiga terrortetror utveclades de till att bli. Nu simmar mina guramis som vanligt och så vitt jag vet har terorna det också bra
                        Mina rödmunstetror har aldrig gjort någon annan fisk något ont. Jag tycker de är hur snälla som helst. Mina endlers och otocinclusar brukar simma tillsammans med mina rödmunstetror ibland Ett lite blandat stim.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...