Stimfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VioXiD
    • April 2007
    • 266

    Stimfisk

    Hellu..
    Är ute efter en mindre stimfisk.
    Men de vikigaste är att de stimmar. Hur tätare de stimmar desto bättre.
    De ska även bostätta sig i ett sällskapsakvarim. Så de ska klara kanske 25-27 grader och ph runt 7.
    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den kanske inte är så jätteliten men stimma kan den, Rödmunstetran!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • VioXiD
      • April 2007
      • 266

      #3
      Hmm..
      Det är till mitt 600liters. Så 5cm är helt okey, då borde man kunna ha ett stim på 10-20 individer... Men dom verkade vara lite känsliga. ..
      Du har inget annat förslag, eller är det de bästa stimmarna
      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Helt klart de bästa stimmarna, men ett gäng på 30-40 skulle nog sitta bättre i det karet.
        Jag har själv ett par stim av dessa och kardinaler i mitt kar, och skulle jag bara ha ett av stimmen så vet jag vilket jag skulle satsa på.
        De är lite känsligare, men när ditt kar är väl inkört så är det bara att handla!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • VioXiD
          • April 2007
          • 266

          #5
          Vad brukar de ligga på i pris ungefär och är de lätta att få tag på?
          28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De är väldigt lätta att få tag i då nästan varenda akvarieaffär har dem hemma. Kruxet är att de säljs ganska dåligt för de ser ofta väldigt tråkiga ut i affären, grådassiga och inte det knallröda huvudet. Men så fort de kommer till ett kar med bra växtlighet och känner sig hemma så färgar de ut och blir bara så snygga!
            Priset brukar ligga runt 20:-/st men om man köper flera kan man ofta förhandla sig fram till mängdrabatt. I ett 600 liters kar tycker jag du bör ha minst 30 stycken om du inte har någon annan stimfisk i det. Tänk dig det gänget som sveper fram och tillbaka i karet!
            Själv har jag ett 50-tal som inte gör så mycket annat om dagarna än stimmar och dricker öl.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • VioXiD
              • April 2007
              • 266

              #7
              Låter som det är bestämt.
              Har bestämt mig för ca 5 malar och 1 stim på 30st Rödmunstetra.
              1 par (om det går) palletciklider.
              Vet inte vad jag kan ha mer. Nu har jag de bakom liggande fiskarna. Och ett bra stim. Men viken fisk ska vara huvud fisken. Den som drar till sig mest uppmärksamhet och är den som man först lägger märkte till?
              28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Varför inte några snygga skalarer? De är ganska lätta, passar in i biotopen (förutom paletterna då) och gör sig bra med med rödmunnarna och sedan att de är ganska lätta att få lek på gör inte saken sämre.
                Du har inte funderat på att byta ut paletterna mot tex Boliviansk fjärilsciklid som är lite lugnare i sättet och skulle passa in i karet som en smäck?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • hipphoppet
                  • October 2007
                  • 47

                  #9
                  Kan bara instämma, rödmunstetror jag köpte 20st till mitt 460 liters i fredags.
                  Stimmar skitsnyggt, Kostade 17:- kronor styck. Men det var det värt. Jag köpte även 20 stycken neontetror men dom stimmar knappt alls. Jäkla tråkfisk
                  And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

                  Kommentar

                  • VioXiD
                    • April 2007
                    • 266

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Varför inte några snygga skalarer? De är ganska lätta, passar in i biotopen (förutom paletterna då) och gör sig bra med med rödmunnarna och sedan att de är ganska lätta att få lek på gör inte saken sämre.
                    Du har inte funderat på att byta ut paletterna mot tex Boliviansk fjärilsciklid som är lite lugnare i sättet och skulle passa in i karet som en smäck?
                    Gillar inte skalarer, svårt att hitta bra exemplar tycker jag. Oftast väldigt trasiga fenor och väldigt bleka till färgen..
                    Men fjärilscikliden är inte lika snygg... och de leker inte alls i grottor eller?
                    28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                    Kommentar

                    • VioXiD
                      • April 2007
                      • 266

                      #11
                      Ursprungligen postat av hipphoppet
                      Kan bara instämma, rödmunstetror jag köpte 20st till mitt 460 liters i fredags.
                      Stimmar skitsnyggt, Kostade 17:- kronor styck. Men det var det värt. Jag köpte även 20 stycken neontetror men dom stimmar knappt alls. Jäkla tråkfisk
                      Som sakt. dom har jag redan bestämt mig för.
                      Du har inga bilder på dina som du kan lägga upp?
                      28L Projekt: Garra Rufa. 54L Projekt: Puffer Fig 8. 540L Projekt: Garra Rufa.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...