Fisken har ju inga ögon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjare-06
    • June 2006
    • 66

    Fisken har ju inga ögon

    Hej!
    Jag köpte neontetror förra helgen och när jag fick i dem i akvariet såg jag att en av dem inte hade några ögon alls - och en hade bara ett öga.. Den utan ögon ser superäcklig ut.. vad ska jag göra?? Borde jag avliva den?? Den verkar pigg - men är rädd att den inte får i sig nån mat - den är iallafall inte alls uppe vid ytan då de andra äter. Tror ni den är född sån - att det är den ärftligt.. eller varför har den inga ögon.. ?? Vad göra?


    100 liter, 9 Sorgmanteltetror, 1 Ancistrus, 3 röda Svärdbärare
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Jag vet att mina kulfiskar tog ett öga från en av mina guppys, har också tänkt på att avliva den men det ser ju ut att må bra...
    men om en av dom inte har några ögon alls tror jag inte att det kommer gå så bra.. hur länge sen såg du det?
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #3
      Ursprungligen postat av Nybörjare-06
      Hej!
      Jag köpte neontetror förra helgen och när jag fick i dem i akvariet såg jag att en av dem inte hade några ögon alls - och en hade bara ett öga.. Den utan ögon ser superäcklig ut.. vad ska jag göra?? Borde jag avliva den?? Den verkar pigg - men är rädd att den inte får i sig nån mat - den är iallafall inte alls uppe vid ytan då de andra äter. Tror ni den är född sån - att det är den ärftligt.. eller varför har den inga ögon.. ?? Vad göra?

      Usch då!
      Jag har tyvärr ingen aning, men det låter riktigt otrevligt.

      Hoppas att den klarar sig bra ändå!!!
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Småfisk brukar klara sig rätt bra med bara ett öga, eller rentav utan ögon.

        Är det tomma ögonhålor? I så fall har förmodligen fisken hållits med andra fiskar som ätit upp ögonen - tigerbarber gör sånt, t.ex.
        Annars är det rätt vanligt att massodlad fisk har genetiska defekter av typen "inga ögon", dvs att skallen är helt slät där det borde sitta ett öga. Den typen av defekt är väldigt vanlig bland zebrafiskar, och kan säkert dyka upp bland neontetror (som är minst lika inavlade).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...