Hur länge är Sorgmantel tetror dräktiga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryssen12
    • October 2007
    • 9

    Hur länge är Sorgmantel tetror dräktiga?

    Ja,hur länge?
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    #2
    Kan vara svårt detdär. Man kan ju se efter ett tag på honorna att dom är tjocka, alltså ha ägg.

    Av egen erfarenhet kan jag kanske säga att dom kan lägga ägg med några dagars mellanrum när dom är igång, annars tar det ca 2 veckor... Mina la alltid ägg på morgonen precis innan lampan tändes och då kunde man verkligen se att dom var igång. Hannarna är väldigt på honan så det kan se väldigt brutalt ut. Sen sprätter dom till med fenorna mot ytan och ut ramlar ca 5-10 ägg vid varje "ytsprätt"
    / Marcus

    Kommentar

    • Ryssen12
      • October 2007
      • 9

      #3
      Så dom lägger ägg,eller menar du rom som jag läst på div.sidor.
      I alla fall min ena hona blir ju bara fetare och fetare,så jag köpte en liten plast bur att ha i mitt stora.
      Men nu har jag ju sett att (jag har 5 st sorgtetror) men alla har ju röda fenor under magen,alltså honor!Då funkar det ju inte.. Hur kan den då blivit fet??
      I alla fall jag måste ju in och köpa nån hane då? vad händer annars?
      What a mess.

      Kommentar

      • Loelle
        • July 2007
        • 623

        #4
        Ursprungligen postat av Ryssen12
        Så dom lägger ägg,eller menar du rom som jag läst på div.sidor.
        I alla fall min ena hona blir ju bara fetare och fetare,så jag köpte en liten plast bur att ha i mitt stora.
        Men nu har jag ju sett att (jag har 5 st sorgtetror) men alla har ju röda fenor under magen,alltså honor!Då funkar det ju inte.. Hur kan den då blivit fet??
        I alla fall jag måste ju in och köpa nån hane då? vad händer annars?
        What a mess.
        Har du stoppat en tetra i en yngelbur? Får jag fråga varför? Vad ska du göra med romen när hon lagt dom då? Tetror lägger sina rom som sedan hanen befruktar. Ligger dom då i en yngelbur så kan ju ingen hane komma åt dom och det blir inga yngel av dom.

        Levandefödare däremot parar sig för att sedan föda levande ungar. Det är dessa fiskar man i vissa fall har i yngelbur för att de nyfödda ynglen inte ska bli uppätna.
        Lelle
        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

        Kommentar

        • Ryssen12
          • October 2007
          • 9

          #5
          Nä,jag har ju inte stoppat i den än.Måste ju fixa hanar då.Men jag undrar,blir honan romstinn rätt som det är,så där bara..?Hon ser ju ut som hon skulle spricka..

          Kommentar

          • Loelle
            • July 2007
            • 623

            #6
            Ursprungligen postat av Ryssen12
            Nä,jag har ju inte stoppat i den än.Måste ju fixa hanar då.Men jag undrar,blir honan romstinn rätt som det är,så där bara..?Hon ser ju ut som hon skulle spricka..
            Här kan du läsa lite om Sorgmanteltetra.
            Lelle
            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

            Kommentar

            Arbetssätt...