Citron/Rödmun

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liindaa
    • January 2005
    • 205

    Citron/Rödmun

    Sitter å velar mellan vilken tetra jag ska ha i mitt 240-liters. Är intresserad av 2 arter : Citrontetra och Rödmunstetra. Är det någon av dem jag bör se upp med om jag vill behålla mina växter i skick?
    Vad skulle ni ha valt? Har fått för mig att Rödmunstetror är aningen "aktivare" ?. Just nu går det bara ett gäng Hoplosternum Thoracatum i akvariet.
  • gizmogirl
    • August 2006
    • 2214

    #2
    Jag har rödmunstetror och de har jag haft i 3 år nu inte många kvar av den ursprungliga familjen dock.Jag gillar de för de är livliga och mycket fina lyser upp i karet.Har aldrig sett mina gå på några växter alls.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Dina växter behöver du inte bekymra dig om då dessa tetror inte gnager i sig salladen som serveras i ditt kar.
      Vilken av sorterna som passar bäst i ditt kar är lite av en smaksak, men i ett 240 skulle jag nog placera Citrontetran. Det är som du skriver med rödmunnen, den stimmar på bra men kanske det är lite för lite plats för dem att sträcka ut, och stimmningen kanske inte visar sig från den bästa sidan. Däremot är citrontetran väldigt snygg som den är, och ett blickfång även om den inte simmar omkring.
      Hoppas att du förstod vad jag menade med mitt aningen luddiga inlägg.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Som sagt så är ingen av desa tetror någon fara för dina växter. Jag själv har ett litet stim med 10 Rödmunnar i 200 L. De är väldigt bra på att hålla ihop och väldigt fina tillsammans. De är när de acklimatiserat sig, väldigt tåliga, men man måste vara försiktig när man introducerar de i akvariet från början då dom kan dö av chocken. Något att ha i åtanke om du väljer Rödmunsterorna. De är aktiva och kanske inte passar med alla lugna arter, men mina går bra med gurami eftersom de är i olika vattenskikt.

        Välj efter vad du själv helst vill ha!

        Kommentar

        • liindaa
          • January 2005
          • 205

          #5
          Tack för era svar Bestämde mig iaf för Citrontetror, eftersom att jag velat ha såna en längre tid ( hade bara alldeles nyligen fått upp ögonen för rödmunnar). Så nu går det 13 st Citroner i 240-liters, de var de enda affären hade, men jag ska fylla på med ca 10 till senare. =) Nu ska jag försöka bestämma kön på dem, men det är svårt.
          Märkte att några stycken hade en vit prick på analfenan, men det kanske inte har någon betydelse när det gäller könsskillnaden?

          Kommentar

          Arbetssätt...