Odla fantomtetror..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Odla fantomtetror..

    Jag har ju bara 3 Fantomer kvar nu tyvärr sen ett litet tag tillbaka, funderar att ha ett par (eller alla 3?) i ett enskilt kar och prova och se om det går att odla på dom, ett par av dom leker ofta, dom är så vackra och sådär, speciellt då..

    Men ja, vad ska man tänka på, kan jag ha alla 3 i samma kar, bara det bara är dom där och inga andra varelser typ?

    Eller bara ett par tetror?

    Ska man flytta dom så fort man ser att dom lekt? Hur vet man att dom ja, spritt rom osv då?
    Man kan ju inte kolla på dom 24 timmar om dygnet..

    Hur bär man sig åt?

    Tacksam för hjälp
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    #2
    Ingen duktig tetraägare som vet?
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Okej, det står ju typ "Den är en romspridare bland finbladiga växter och är relativt lättodlad. Den odlas bäst i ett speciellt odlingsakvarium dit man flyttar ett par."

      "Odling
      De allra flesta characins är romspridare och sprider äggen bland finbladiga växter. De bedriver inte någon yngelvårdnad och är t.o.m. romrövare. Därför odlas de oftast bäst i speciella odlingsakvarier.

      Ett odlingsakvarium på 25-30 liter räcker för de mindre arterna. Akvariet behöver inget bottenmaterial, men skall innehålla en termostatdoppvärmare, leksubstrat i form av finbladiga växter som Eichhornia, Myriophyllum eller Vesicularia, samt ett litet filter. Som filter kan man använda t.ex. en finporig luftdriven skumgummipatron. Filtermaterialet måste vara så finporigt att ynglen inte fastnar i det.

      Därefter gäller det att hitta ett lekvilligt par. Man bör under en tid innan man placerar dem i odlingsakvariet mata rikligt med levande foder som svarta mygglarver, vilket verkar stimulera deras lekvillighet. Ofta ser man att ett par håller ihop och verkar lekvilliga. Hanarna är oftast något slankare och har en mer utdragen ryggfena, medan honan är rundare. I odlingsakvariet skall man utfodra ytterst sparsamt."

      Jag har ett par som leker jämt, så det är inte svårt att välja ut dom..

      Men ja, det med akvariet, jag vet inte, jag har ju ett kar, fd platyyngelkar, men det är tomt nu, men det är sand i det och en del cabomba och vattenpest, men kan det sitta kvar, eller jag kan väl inte ha växterna flytandes bara ifall jag inte har nåt på botten i karet, som det står ovan..

      Jag vet inte vad som blir bäst..
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • cyrill
        • January 2007
        • 15

        #4
        Ta ett litet akvarium, gör rent det. Klä in akvariet med sopsäcksplast på botten och tre sidor. Ha en doppvärmare och en luftsten på svag utströmning och botten täckt med grov torv som en djungel. Efter att man satt i lekparet tar man en t-shirt och lägger över akvariet och låter den hänga ner på den öppna akvariesidan så att det bara kommer in ljus i höjdled ungefär 5-10 cm. Då brukar fiskarna leka ganska snart och vitsen med att det så mörkt är att de då inte hittar sina ägg - utan bara varandra. När äggen är lagda tar man ur de vuxna och täcker av akvariet så inget ljus kommer in. När ynglen väl kläckts är då det svåra börjar - man får räkna med att man klantar ihjäl ett par kullar i början...lycka till!

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Oj, tack så mycket för alla råd!

          Vi får se hur det går då
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            Rotade lite i mina gömmpr och hittade den här länken. Den kan kanske svara på en del frågor http://www.gsas.org/Articles/1998/black-phantom.html
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • Zirconia
              • May 2007
              • 701

              #7
              Ursprungligen postat av ize
              Rotade lite i mina gömmpr och hittade den här länken. Den kan kanske svara på en del frågor http://www.gsas.org/Articles/1998/black-phantom.html
              Åh, tackar! Jag ska läsa på den sidan också! Tack!
              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

              Kommentar

              Arbetssätt...