tetror i litet kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shootermicke
    • September 2007
    • 146

    tetror i litet kar?

    Finns det några tetror som trivs och frodas i ett kar på 30 liter?

    Mvh
  • Fiskponken
    • July 2007
    • 21

    #2
    Jag skulle sätta en peng på neontetror.
    www.ponkebloggen.bloggagratis.se

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är i minsta laget för dem med. Guppy, Boraras, några av de små Microrasbora, plus killis som Normans Lyktöga, kanske.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Tetror stimmar så 30-liter är i minsta laget, de tetror jag skulle satsa på är Axelrodia riesei och Hyphessobrycon amandae
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Shootermicke
          • September 2007
          • 146

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Tetror stimmar så 30-liter är i minsta laget, de tetror jag skulle satsa på är Axelrodia riesei och Hyphessobrycon amandae
          Tack för era svar. Helt klart ligger det en poäng i att tetror är stimfiskar, det borde jag ju kanske tänkt på innan jag skrev. Funderade mest kring om det fanns någon art som inte "stimade", utan levde i par.

          Pärlrasboran (namn?) är den fisk som ligger mig närmast nu, om jag bara kunde få tag i dem här i Karlstad och fick tid att lära mig lite mer om dessa fiskar och hur de skall hållas innan jag slår till.

          Återigen, tack för era svar. Vill försöka lära mig så mkt som möjligt innan jag väl gör slag i saken och startar upp karet. Hellre en "dummiefråga" för mkt, än att starta upp ett kar som både blir misslyckat och är djurplågeri

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Pärlrasbora/pärldanio... mm kärt barn har många namn. På latin heter dom Celestichthys margaritatus och verkar vara tåliga fiskar. Jag har ett litet gäng på nio st i ett 18-literskar och ändå ser jag dom enbart när jag matar och sitter blickstilla framför karet. Annars så håller dom sig gömda bakom/under löv och växter. Väldigt skygga fiskar. Men några som har dom i kar som står väldigt centralt placerade så att det ofta går folk förbi, där är dom inte alls lika skygga.
            Många har också fått yngel på dom genom att helt enkelt flytta de vuxna till ett annat kar än dom gått i tidigare. Då brukar det dyka upp yngel ett tag efteråt i det gamla karet. Så dom äter gärna sin egen rom.
            Men det är kanonsnygga, pigga fiskar när man ser dom
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            Arbetssätt...