Har jag världens äldsta tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glingert
    • June 2002
    • 1

    Har jag världens äldsta tetra?

    Hej!

    Hade akvarium för flera år sedan när jag fortfarande bodde hemma.
    Var bara en ancistrus-mal och en tetra kvar när jag flyttade hemifrån och överlämnade ansvaret till farsan.

    Efter ett tag "försvann" malen , men den kvarvarande är en sådan här:


    en Buenos Aires-Tetra vad jag har förstått.

    Nu till saken, den stackarn har överlevt perioder av mörker och svält, men på något sätt ändå klarat sig genom de hårda tiderna.
    Jag fick firren av en kompis pappa som skulle tömma sitt akvarium, detta var MINST 5-6(!) år sedan. Och han hade inte köpt några fiskar på ett bra tag sa han.

    Så hur gammal blir en sån här firre egentligen?! Låter ju rimligt att en liten stackars tetra lever ett år eller två, men 6-10 år gammal? Känns nästan som något rekord
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Neon och kardinaltetror blir 10-12 år som äldst iaf. Tvekar starkt på att det är någon rekordtetra du har, det borde väl finns någon piraya(tetra) eller liknande som blivit mycket äldre?
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Sonja
      • October 2003
      • 7357

      #3
      Jag har en kardinaltetra som är minst 10 år gammal, men kan vara uppåt 12 eller lite mer t.o.m. Varför skriver man inte ner alla fiskar man köper i en liten anteckningsbok med datum och var den kommer ifrån? Jag önskar jag gjort det från början. Har Corydorasmalar som är mellan 10-14 år också.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

      Kommentar

      • FredrikH
        • February 2007
        • 724

        #4
        Ursprungligen postat av Sonja
        Jag har en kardinaltetra som är minst 10 år gammal, men kan vara uppåt 12 eller lite mer t.o.m. Varför skriver man inte ner alla fiskar man köper i en liten anteckningsbok med datum och var den kommer ifrån? Jag önskar jag gjort det från början. Har Corydorasmalar som är mellan 10-14 år också.
        Tack för tipset! Håller ju på att starta upp ett SA, ska nog för anteckningar.
        200l SA
        Pågång: Biotopakvarium Östasien!

        - Vem är den där lol alla snackar om?

        Kommentar

        Arbetssätt...