Sorgmanteltetra - gravid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • trakorio
    • August 2006
    • 41

    Sorgmanteltetra - gravid

    Har ett par gravida Sorgmanteltetror med stora magar.

    Har aldrig fött upp ungar på dessa typer innan. Någon som har några bra tips?

    tacksam för all hjälp!
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    De är inte gravida, möjligen romstinna....jag har aldrig själv odlat tetror, men denna sort skall vara enkel sägs det. Du behöver ett odlingsakvarium med ett lekraster (nätbotten) och lite växter, kanske att du behöver mata med levandefoder för att få dem i lekstämning. Sedan behöver ynglen mat när de blir frisimmande, och det är där utmaningen ligger, de flesta tetrayngel har extremt liten mun. Lycka till.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #3
      tetror lekar gärna vid vattenbyten när du byter vatten så ska du hälla i lite kallare än vad temperaturen är i karet. lycka till med odlingen
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • fairing
        • October 2003
        • 574

        #4
        hej jag skulle önska så mycket information som möjligt om uppfödning på dessa,skulle vara roligt att testa.
        www.akvarietorget.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Har du märkt att någon/några av hanarna varit intressarede av de tjock honorna? De måste ju leka först innan det kan bli barn.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            När de leker sprider de sina ägg bland växterna. Föräldraskap finns överhuvudtaget inte i deras världsbild, utan det är bara sexet som intresserar dem. Så om de sen hittar äggen - vilket de alltid brukar göra i ett akvarium där utrymmet är begränsat - äter de upp dem. Därför ska man flytta från akvariet när de har lekt klart.

            När ynglen kläcks är de väldigt små, så man får mata dem med infosorier och nykläckt artemia. Det finns även flytande näring som man kan köpa i akvarieaffärer.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • fairing
              • October 2003
              • 574

              #7
              men om man har ett akvarium med nät då åker rommen ner under och då kan ju inte föräldrarna få tag idom,annars måste man ju passa dom och se när dom har lekt,ska man ha sand botten eller vad e bäst.
              alla tips och råd e välkomna
              www.akvarietorget.se

              Kommentar

              • fairing
                • October 2003
                • 574

                #8
                nu har dom lagt rommen men det vart typ 95% som inte kläcktes utan vart vita,hur ska jag göra nästa gång för att detta inte ska hända
                www.akvarietorget.se

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av fairing
                  nu har dom lagt rommen men det vart typ 95% som inte kläcktes utan vart vita,hur ska jag göra nästa gång för att detta inte ska hända
                  En del arters rom tål inte ljus.... eller så var 95% inte befruktad.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...