Några frågor om neontetror...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lordi.4ever.94
    • September 2007
    • 117

    Några frågor om neontetror...

    Hej

    1.Hur odlar man neontetror?

    2.Hur ser man skilnaden mellan hande och hona på en neontetra?

    3.Hur stora och gamla kan dom bli?
    // lordi.4ever.94
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Här står det mesta om neontetran som du söker efter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Runt 10 år gamla kan de bli om jag inte minns fel.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • lordi.4ever.94
        • September 2007
        • 117

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Här står det mesta om neontetran som du söker efter: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476

        Jag har läst det men jag fattar ändå inget!
        // lordi.4ever.94

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ajdå, då får vi bena ut problemen. Jag har klippt och klistrat från Zoopets artregister, lat som jag är.

          Den odlas bäst i ett speciellt odlingsakvarium. Ett lämpligt akvarium innehåller rikligt med växter, ett något dämpat ljus (med hjälp av flytväxter, eller torvpreparat som gör vattnet brunare) och har ett mörkt bottenmaterial.
          Den är en romspridare bland växter och är ganska lättlekt, om än inte speciellt produktiv. Yngeln (upp till ca 150 per lek) kläcks efter ca 24 timmar och är frisimmande efter ca. 6 dygn.

          Hanarna är något slankare och har ett rakt längsgående blått band. Honorna är något rundare och har ett blått band som inte är lika rakt som hos hanarna.

          Om det är något som är oklart nu så hojta till!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • lordi.4ever.94
            • September 2007
            • 117

            #6
            Vad menas med: romspridare ?
            // lordi.4ever.94

            Kommentar

            • Jenny054
              • May 2007
              • 920

              #7
              Att dom sprider ut sin rom. Dvs äggen som innehåller yngel.
              The fish is jumping.....
              Bloggen:
              http://aquastyle.blogspot.com/
              Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

              Kommentar

              • lordi.4ever.94
                • September 2007
                • 117

                #8
                Okej, men jag har 10 stycken i mina akvarium (på 54 liter) och jag undrar åxå om det är möjligt att jag kanske får ynglar av dom?
                // lordi.4ever.94

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Det är svårt för ynglen att överleva i ett så litet akvarium. I ett stort akvarium med mycket växter är det lättare för dem att hitta gömställen så de inte blir uppätna. Neontetetror vet tydligen inte att de små ynglen de möter är deras, utan betraktar dem som mat.

                  Jag har pratat med en har på zoopet som berättade att hans kardinaltetror hade fått yngel i hans akvarium. Men då var akvariet på 1200 liter.

                  Fast kardinaltetror är ju svårare än neoner och det kanske finns någon här som har erfarenhet om neontetrauppfödning och som kan hjälpa dig bättre än jag.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    .

                    Jag har pratat med en har på zoopet som berättade att hans kardinaltetror hade fått yngel i hans akvarium. Men då var akvariet på 1200 liter.
                    Visst kan de få yngel i ett 1200 liters akvarium, men hur lätt är det att mata dem där ?
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Visst kan de få yngel i ett 1200 liters akvarium, men hur lätt är det att mata dem där ?
                      Tja jag har aldrig testat så jag vet inte Det jag menade var att det måste vara näst intill omöjligt för ynglen att komma undan de vuxna i ett akvarium på 54 liter. I så fall måste alla vuxna flyttas till ett annat akvarium efter leken så ynglen får kläckas och växa upp i fred.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Tja jag har aldrig testat så jag vet inte Det jag menade var att det måste vara näst intill omöjligt för ynglen att komma undan de vuxna i ett akvarium på 54 liter. I så fall måste alla vuxna flyttas till ett annat akvarium efter leken så ynglen får kläckas och växa upp i fred.
                        Har man ett tjock lager med Natans eller javamossa i akvariet så finns det bra chans för ynglen att klara sig och detta oavsett storlek på akvariet.
                        Bäst resultat får man dock om man har ett odlingsakvarium där avsledjuren flyttas efter leken. Man kan ju där ha ett raster över bottnen där hållen är stora nog för att släppa igenom äggen, men små nog för att inte de vuxna skall komma igenom. Sedan bör man ju flytta föräldrarna innan äggen kläcks
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Har man ett tjock lager med Natans eller javamossa i akvariet så finns det bra chans för ynglen att klara sig och detta oavsett storlek på akvariet.
                          Bäst resultat får man dock om man har ett odlingsakvarium där avsledjuren flyttas efter leken. Man kan ju där ha ett raster över bottnen där hållen är stora nog för att släppa igenom äggen, men små nog för att inte de vuxna skall komma igenom. Sedan bör man ju flytta föräldrarna innan äggen kläcks
                          Då trodde jag fel. Tack för infon Kjell! Håller de sig mest vid ytan eller simmar de även när botten?

                          Förresten ved du varför det är så mycket svårare att föda upp kardinaltetror än neoner? Är det för att de inte leker så ofta i akvarium eller är det pga av att äggen behöver lägre pH eller nåt i den stilen?
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            #14
                            Ursprungligen postat av batski
                            Förresten ved du varför det är så mycket svårare att föda upp kardinaltetror än neoner? Är det för att de inte leker så ofta i akvarium eller är det pga av att äggen behöver lägre pH eller nåt i den stilen?
                            Äggen till kardinaltetror behöver både lägre pH samt totalt mörker för att utvecklas
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Tack så mycket för infon! Oj, totalt mörker? Då är det inte så konstigt att det inte blir så många kardinalyngel i akvarium. Men var leker de i naturen så äggen får totalt mörker?
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...