Vad kan ha hänt med Blodtetrans öga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lunar
    • July 2005
    • 427

    Vad kan ha hänt med Blodtetrans öga?

    När jag skulle ta en titt på fiskarna i karet idag så blev jag lite förvånad när jag såg Blodtetrans öga.
    Det ser ut att ha ploppat ut och går väl inte så mycket att göra åt det mer än att avliva fisken.
    Vad tror ni kan ha orsakat detta?


    - 165L Low-tech.
    - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
    - 222L Ciklidakvarium.
    Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    #2
    Det ser som jag med min ena guppy hona,, jag behandlade med ett medel ``eSHa 2000´´ jag behandlade detta rätt så tidigt på dagen jag såg det här, och sen på kvällen såg jag redan en förbättring hade blivit mindre, sen dagen efter fanns det inget svullet,,

    man ger detta medel 3 dagar efter varandra,,

    fast nu är hon lite mer stel på det ögat men det gick ner och hon verkar må bra.

    Kommentar

    • lunar
      • July 2005
      • 427

      #3
      Aha, frågan om de är värt att slänga ut pengar på det för den lilla firren, dessutom får jag ju vänta några dagar innan det kommer hit.
      Kan testa med salt och se om det hjälper tills vidare...
      - 165L Low-tech.
      - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
      - 222L Ciklidakvarium.
      Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #4
        vad då vänta, det finns ju i vanliga zooaffärer..

        jag gick till vanlig zooaffär där de sa att de inte visste rikigt vad de har varit med om,, men medlet fungerar jätte bra.

        Kommentar

        • lunar
          • July 2005
          • 427

          #5
          Ursprungligen postat av elinj
          vad då vänta, det finns ju i vanliga zooaffärer..

          jag gick till vanlig zooaffär där de sa att de inte visste rikigt vad de har varit med om,, men medlet fungerar jätte bra.
          Nej det finns ingen här.. Det som finns är en butik som säljer hund saker och har några fiske saker annars så är det typ antingen 20 eller 45 mil å köra bil dessutom fram och tillbaka så de kostar några hundralappar för bensinen.
          Undra vad som är billigast?
          - 165L Low-tech.
          - 250L Low-tech Sällskapsakvarium.
          - 222L Ciklidakvarium.
          Min Akvarium Blog - Senaste projekt "Bakgrundsbygge i frigolit"

          Kommentar

          • elinj
            • July 2007
            • 1100

            #6
            ok då förstår jag,, då skulle jag inte kasta ut såna pengar på sånt..

            fast fiskar är ju viktiga,,men du vet ju vad som är bäst du ser ju fisken hur den beter sig..

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              byt ca:20% vatten varje dag i några dagar för att höja vattenkvaliten och tillsätt gärna lite salt eller vattenberedningsmedel... har haft fisk som repat sig från denna bakteriella ögoninfektin! Orsaken kan vara dålig filtrering (litet filter) dålig vattenkvalite pga slarv med vattenbyten eller övermatning eller helt enkelt lite otur
              Senast redigerad av åheim; 01 September 2007, 19:09.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...