Smycketetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Primaten
    • August 2007
    • 31

    Smycketetra?

    Har någon erfarenheter av Smycketetra? Bra? Dåliga?
    Funderar på att utöka beståndet i mitt tungt planterade 110 liter kar med Co2 DIY och 0,54W/l. De som går där nu är en gibbiceps, 2 siamesiska algätare, 10 päldanior ( Galaxyrasbora ) och 2 redcherry räkor. En L177 dyker upp om några veckor. Temp försöker jag hålla på 24-25 grader ph på 7,0 och kH på 3. Har 0.33mm rådasand på botten och massiv genomströmning?
  • Mamma Mia
    • December 2004
    • 2504

    #2
    Smycketetra, speciellt den lilla (marginatus) tycker jag själv väldigt mycket om. Små, rörliga firrar som är otroligt vackra. Citerar från artbeskrivningen här på zoopet: Smycketetran är en fredlig och skygg stimfisk om än något känslig. Den är som aktivast under skymningen, under dagen håller den sig gärna gömd bland rötter och växter i det mellersta vattenskiktet. Den bör inte hållas ihop med alltför livliga fiskar, eftersom den då blir ännu skyggare. Övriga akvarieinvånare måste också vara små.
    Ett lämpligt akvarium innehåller relativt tätt med växter (gärna en del flytväxter), ett mörkt bottenmaterial och klart vatten. Man kan också gärna lägga ner några rötter som gömställen i akvariet.
    Honan är något rundare än hanen.
    Detta är den minsta arten i släktet och blir bara 3-3.5 cm.

    Jag rekommenderar varmt denna vackra och trevliga fisk.
    Always look at the bright side of life

    Kommentar

    • Primaten
      • August 2007
      • 31

      #3
      Tack. Blir nog ett gäng sådana framöver!

      Kommentar

      Arbetssätt...