varför dör neontetrorna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    varför dör neontetrorna?

    Har hittat 2 st döda neontetra, fast en är totalt borta. Har haft från början 20 st.
    Jag har ett kar på 200l, har vanliga snälla fiskar, 7gyppu, 3svärdbärare,
    3black molly, 2 små antristus malar och 2 grodor. 4 yngel av black molly.

    Jag ger dom en liten knippa varje morgon och kväll tetra mix tror jag det heter, mat som går till all sort av fisk. De får även röda mygglarver, 2 fyrkanter varje kväll. ( mest till grodorna )

    Byte senast vatten i lördags ca 50% av vatten.


    vad kan vara orsaken att de har dött?
    Senast redigerad av elinj; 28 August 2007, 17:13.
  • rtgrtg
    • August 2007
    • 29

    #2
    Jag tror du ger fiskarna lite för mycket mat.En gång om dagen räcker.
    Se till att du byter 1/3 av vattnet en gång i veckan vid sommar perioden.Vid den kallare årstiden,varannan vecka.
    Extra viktig är att byta vatten och rengöra filtret vid fiskdöd.

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      ok. har gjort denna byte efter de har dött. så för mkt mat får de,, skulle ge dom på kvällen då rå.. har hört att man ska byta varje vecka , men du tycker det räcker med varann vecka vid kalla perioder och nu varje vecka.

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Du borde minska på röda mygglarver det är rena döden för vissa fiskar jag tycker en ruta per vecka,köp vita eller svarta istället.Det har varit många inlägg om röda mygglarver det är bara att söka.Det kan vara allergiframkallande bla. säger en del och minska på maten det är större risk att dom dör utav för mycket mat än av svält fiskar är alltid hungriga,jag matar mina varannan dag

        Thomas
        Senast redigerad av Thomas&Anna; 28 August 2007, 18:00.
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          ok jag bara tänker på att yngelna ska klara sig.. men om man tar och ger grodorna mygglarver på ett gömställe samt ge flingor och mal tabletter varann dag, så ska de klara sig eller??

          Kommentar

          • Thomas&Anna
            • January 2006
            • 1030

            #6
            Testa om du matar fiskarna varje dag så ta lite mat som blir över ställer bara till problem i karet sen tror jag att fiskarna hittar mygglarverna ändå.Vi hade granulat när vi hade grodor tyvärr så tyckte våra sköldpaddor om grodor så dom blev mat.När vi hade platyyngel så använde vi yngelmat(pulver).

            Thomas
            Senast redigerad av Thomas&Anna; 28 August 2007, 19:21.
            Thomas & Anna

            www.annaothomas.com

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #7
              ok,,, jag brukar alltid smula sönder lite så att yngelne kan få..

              men en liten knippa varje dag, tillsammans med de andra maten ska gå bra?
              ska jag ta mygglarver varannan dag eller ta en fyrkant på kvällen fast efter att man har släkt lyset? så att neontetrarna har mindre chans att få tag på det.

              Kommentar

              • Lilibet
                • June 2007
                • 346

                #8
                Ursprungligen postat av elinj
                Har hittat 2 st döda neontetra, fast en är totalt borta. Har haft från början 20 st.
                Jag har ett kar på 200l, har vanliga snälla fiskar, 7gyppu, 3svärdbärare,
                3black molly, 2 små antristus malar och 2 grodor. 4 yngel av black molly.

                Jag ger dom en liten knippa varje morgon och kväll tetra mix tror jag det heter, mat som går till all sort av fisk. De får även röda mygglarver, 2 fyrkanter varje kväll. ( mest till grodorna )

                Byte senast vatten i lördags ca 50% av vatten.


                vad kan vara orsaken att de har dött?
                Dra ner på matandet rejält ett tag, de har fått för mycket. Mata varannan dag i ett par veckor framöver. Du behöver inte ge ynglen särskilt, de klarar sig ändå. Sedan, om ett par veckor kan det vara lagom att ha minst en fastedag i veckan, då fiskarna får klara sig utan mat. Övriga dagar ger du bara mat en gång om dagen. Mygglarver en dag. Grönfoder en eller två dagar (mina fiskar gillar frysta, skalade ärtor, börja med två ärtor och ta bort om det finns kvar nästa dag). Övriga dagar flingfoder, tänk 1-2 flingor per fisk, så blir nog portionerna lagom.

                Tetror är också känsliga för pH-värdet i vattnet. Har du en eller två rötter i? Då bör pH vara okej. Dessutom får inte akvariet vara för nystartat, minst tre månade gammalt.
                Den som har flest saker när han dör vinner!

                Kommentar

                • elinj
                  • July 2007
                  • 1100

                  #9
                  ok där kom det mkt på en gång..

                  Har haft neontetra har matat dom precis som nu, men de dog inte. fast då hade jag inga grodor. alltså ingen speciell extra mat som röda mygglarver.

                  Hur många veckor pratar du om,, jag ger dom normalt med flingor precis som du sa ca 1-2 flingor per fisk.

                  Grön foder, då menar du grönsaker?

                  Jag har en stor rot,, har akvarium som är ca 40 bred, och roten är den breden och rätt så kraftig är den med.

                  Så till och börja med ska jag mata dom varann dag i några veckor, men är det bara flingor du menar då? eller ska jag turas om att ge mygglarver den andra dagen flingor och den andra dagen ge mal tabletter som sa du fast det skulle göra när dessa veckor är färdiga.
                  Senast redigerad av elinj; 29 August 2007, 09:22.

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Jag brukar mata mina fiskar 2 ggr/dag med flingfoder. Några gånger i veckan får de även artemia, plankton, eller svarta mygglarver (istället för flingfoder).

                    I ett nystartat (under de första 3-4 veckorna) eller överbelastat akvarium ska man mata ganska sparsamt (1 gång varannan dag och ganska lite).

                    Grönfoder finns är flingfoder som innehåller mest vegetabilier. En del fiskar som ungfödare, guramis, barber och andra äter i naturen en del vegetabilier och ska därför få grönfoder ibland. Jag brukar blanda grönfoder i det vanliga allroundfoderet som jag ger mina guramis, barber, botior och siamensis. Det finns även djupfryst grönplankton.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • elinj
                      • July 2007
                      • 1100

                      #11
                      ok jag ger mina fiskar tetra mix det är blanding mellan vitaminer och livsviktiga näringsämnen som förbättar kroppfunktionerna och förstärker motståndskraften.

                      Innehåller fiskprodukter, spannmål, jäst,vegatabiliska äggvite extrakt blötdjur kräftdjur, olja och fett alger, socker lecitin.
                      Till malarna ger jag green algae wafers men jag har sett att det går i de flesta fiskarna med.

                      Innehåller samma sak saker som tetra min.

                      ska mata sparsamt,, de fick igårkväll, så nu ska de ha imorgon kväll.

                      1. dagen ge flingor 3.e dagen ge röda mygglarver 5.e dagen ge mal tabletter

                      låter det bra???
                      Senast redigerad av elinj; 29 August 2007, 09:51.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av elinj
                        socker lecitin
                        Jag antar att du menar soja lecitin? Kan inte förstå varför fiskmat skulle innehålla socker..

                        Ursprungligen postat av elinj
                        ska mata sparsamt,, de fick igårkväll, så nu ska de ha imorgon kväll.
                        Mata dem inte för sent bara. Det bästa är egentligen om de får mat under dan så de hinner göra sig av med en del energi innan det är sovdags.

                        Ursprungligen postat av elinj
                        1. dagen ge flingor 3.e dagen ge röda mygglarver 5.e dagen ge mal tabletter
                        Men är akvariet nystartat eller har du ökat antalet invånare kraftigt vid något tillfälle?

                        Jag skulle sluta helt med röda mygglarver om jag var du. Byt ut dem mot artemia eller annan fryst mat som är både nyttigare och mer näringsrik. Enligt vad jag läst lär man föda upp röda mygglarver i avloppsvatten. Inte så fräscht va?

                        Vad är det för malar? De borde nog få mat oftare än så tror jag.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • elinj
                          • July 2007
                          • 1100

                          #13
                          ok,, vad trevligt.. det lät

                          Jag har antristus malar.. inte så stora dock.. har precis utvecklat små små spröt på huvudet.

                          Jag läste igen på burken och det står socker, lecitin. varför socker är det vet jag inte men det ska väl antaglin smaka lite godare..

                          Det du sa, om att jag ska ge mitt på dagen gäller det från idag eller i imorgon, jag gav ju i går kväll..

                          Akvariet har varit igång ca 2 snart, köpte hem fiskarna i en klump på direkten, zooaffären sa att det gick bra, fiskarna kom i akvariet efter ca 1½ vecka.

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av elinj
                            ok,, vad trevligt.. det lät
                            Yep, yummy med avloppsvatten

                            Ursprungligen postat av elinj
                            Jag har antristus malar.. inte så stora dock.. har precis utvecklat små små spröt på huvudet.
                            Ok, ancistrusar ska mycket riktigt få algtabletter. Jag skulle nog ge dem varannan dag när belysningen har släckts. Är akvariet nystartat kan du ge dem typ var fjärde eller femte dag under den första månden.

                            Ursprungligen postat av elinj
                            Jag läste igen på burken och det står socker, lecitin. varför socker är det vet jag inte men det ska väl antaglin smaka lite godare..
                            Ok, kanske det.

                            Ursprungligen postat av elinj
                            Det du sa, om att jag ska ge mitt på dagen gäller det från idag eller i imorgon, jag gav ju i går kväll..
                            Det behöver inte vara exakt mitt på dagen, men det bör vara några timmar kvar innan belysningen släcks, för det är ju när man rör sig som man behöver och gör sig av med energi.

                            Ursprungligen postat av elinj
                            Akvariet har varit igång ca 2 snart, köpte hem fiskarna i en klump på direkten, zooaffären sa att det gick bra, fiskarna kom i akvariet efter ca 1½ vecka.
                            Varit igång i 2...? Hoppas verkligen det inte är 2 veckor för då är dina fiskar in big trouble. F*n vad jag blir tröööööttttt på dessa inkompetenta människor som jobbar på akvarieaffärer Det går verkligen inte bra, utan det brukar innebära en långsam och plågsam död för många fiskar. När man startar akvarium ska man börja med ytterst få fiskar under den första månaden eftersom det inte finns tillräckligt med bakterier som kan bryta ner de dödligt giftiga ammoniak och nitrit som bildas av fiskarnas avföring och andning.

                            Det är nog därför som neontetrorna dör. De är känsligast av de fiskarna du har och inga fiskar man ska börja med innan akvariet är inkört.

                            Om det är så att akvariet bara varit igång i 2 veckor måste du skaffa ett nitrittest så fort som möjligt. Skulle det vara så att nitriten överstiger 0.2 mg/l måste du börja göra upprepade vattenbyten tills halten har sjunkit under det värdet. Mata ingenting alls på minst en vecka. Tillsätt massor av bakteriekultur. Det gör inget om du överdoserar, det är bara bra. Sera har även en produkt som neutraliserar nitrat. Den heter Toxivec.

                            Lycka till!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • elinj
                              • July 2007
                              • 1100

                              #15
                              mm då vet jag det,, det har varit i gång 1½månad, men jag satte igång vattnet satte ner växterna och efter ca 1½vecka tog jag i fiskarna.


                              Jag tror jag vet allt nu,,,
                              tack för de bra tipsen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...