Tigerbarb - Kopparbarb 0 -1

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Tigerbarb - Kopparbarb 0 -1

    Har gjort en intressant ( i mina ögon i alla fall ) iaktagelse. Av en olycklig omständighet kom dottern hem med ett gäng Tigerbarber som hon tyckte var sååå sööööta! De skulle absolut ned i en burk med andra fiskar. Det tog endast någon timme innan cirkusen var igång. De små tigerbarberna började attackera andra fiskar och givetvis gav de sig på fenor! Mina farhågar blev därmed besannade. Tigerbarber är fenätare!

    Nåväl, vi evakuerade lite fisk och dessa tigrar fick nu simma ensamma i burken ett tag. De såg lite ledsna ut över detta faktum och i brist på andra arter började de mobba en i gänget. Ganska snart fick en tiger gömma sig bakom pumpen. Så fort han försökte simma in i stimmet, fick han på pälsen!

    Två dagar senare gjorde vi lite omdisponeringar i våra burkar och Tigerbarberna flyttades till en ny burk. Där fanns sedan tidigare två par med Kopparbarber. Min tanke var "barb som barb".

    Kopparbarberna hade sedan tidigare visat sig vara nog så kaxiga. De hade utan problem gått ihop med större ciklider.

    Min undran var nu. Skulle fyra kopparbarber palla med tio tigerbarber. Redan efter några minuter kunde man ana hur denna "match" skulle sluta! Den större Kopparbarbhanen välkomnade Tigrarna genom att jaga hela stimmet två varv runt i burken!

    Det var värst, tänkte jag, men det var nog bara tillfälligt! Men icke. Några timmar senare hade Kopparbarbhanen stängt in hela stimmet med Tigrar i ena hörnet! Senast jag var och tittade hängde alla Tigrar , molokna, i samma hörn. Det var knappt de vågade sig fram för att äta!

    Så kort sagt: Fyra Kopparbarber är mer än tio Tigerbarber.

    Tycker nästan liten synd om "huliganligan" som nu själva utsätts för värsta formen av pennalismen!
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Låter som ett klart fall för dopingtest....
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • rsoderberg
      • February 2007
      • 954

      #3
      Ett större stim av tigerbarber brukar ytterst sällan äta fenor, prova att öka antalet till 20-30st.

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        rsoderberg:

        - Jag är mycket väl medveten om att Tigerbarber kan fungera alldeles utmärkt tillsammans med andra fiskar, men, i detta fall fungerade det inte alls. Funderar allvarligt på att flytta över dem till mitt stora (600 liter) sällskapsakvarium. Inbillar mig att de kommer att uppföra sig annorlunda där. Tigerbarber är om inte annat väldigt granna att titta på Tror att de uppträder mer aggresivt i ett litet kar med begränsad simyta.
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Oavsett storlek är ändå min erfarenhet att dom inte nafsar i fenorna om dom är ett större stim.

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #6
            rsoderberg:

            Ok! Det låter betryggande. Å andra sidan har Tigerbarberna idag återtagit lite av utrymmet i akvariet. De disponerar nu högra främre delen, men, försöker de sig utanför detta område, blir de genast uppläxade av kopparbarbshanen. Är kopparbarber verkligen så tuffa!
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag har 5 kopparbarber (2 hanar och 3 honor), och de är snälla av sig. Men det blir kanske annorlunda när man har dem med andra barber.

              Apropå ilskna barber, jag var i en affär för nå´t år se´n, i ett akvarium gick det större ciklider, bland annat nicaraguense, men även en ensam purpurhuvudsbarb. Den jagade runt en av nicaraguacikliderna som en galning, ändå var cikliden säkert 10 gånger så stor.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #8
                Micke A:
                - Mina kopparbarber (2 hanar + 2 honor) har gått tillsammans med ciklider och regnbågsfiskar tidigare. De gjorde aldrig några utfall mot dessa. Däremot var en av hanarna(den större) väldigt aggresiv mot de andra kopparbarberna. Inte så att han skadade dem utan mer att han ständigt ville visa vem som bestämde. Dessutom uppvaktade han ständigt de bägge honorna.

                - Det var därför llite kul att se att samma kopparbarbshane fortsatte att dominera i akvariet trots ett stim med Tigerbarber. Han skadar dem inte, nej nej, han bara håller dem på plats!

                - Kul att en sådan liten vacker fisk kan ha så mycket "stake"!
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Det är helt obegripligt att zooaffärer säljer tigerbarber -och kinesiska algätare- till folk som har sällskapsakvarier. Tigerbarben är inte bara fenbitare, den är ögonbitare också, och aggressiv nog att terrorisera ihjäl alla fiskar de uppfattar som försvagade.

                  Jag vet ingen annan barb som kommer i närheten av tigerbarb vad gäller att ge sig på annan fisk; alla andra barbarter jag ägt, och det är rätt många nu, har varit snälla fiskar.

                  Din kopparbarb klarar sig nog så länge den är tuff, men visar den det minsta svaghet (t.ex. bli sjuk) ger de sig på den. Är du rädd om den bör du nog lämna tillbaka tigerbarberna, det kommer inte att hålla i längden enl. min mening.
                  Senast redigerad av Azur; 16 August 2007, 12:09.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Knyttet
                    • December 2006
                    • 646

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Det är helt obegripligt att zooaffärer säljer tigerbarber -och kinesiska algätare- till folk som har sällskapsakvarier. Tigerbarben är inte bara fenbitare, den är ögonbitare också, och aggressiv nog att terrorisera ihjäl alla fiskar de uppfattar som försvagade.
                    ja, iaf en liten varning hade inte skadat när jag köpte mina två kinesiska algätare De verkade dessutom inte vara lämpade att vara fler än en i samma akvarium
                    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                    Kommentar

                    • Klinten
                      • July 2007
                      • 1313

                      #11
                      Azur:

                      ...Håller mig dig i sak. Mina tidigare erfarenheter av just Tigerbarb är inte så positiva,men, i detta fallet skyller jag inte på Zoo-affären. Det var min yngsta dotter som tyckte de var så "fina" och ville ha dem tillsammans med sina Regnbågsfiskar. Inte så lätt alla gånger för en säljare att veta var köparen skall göra av sina fiskar

                      ..nåväl..jag funderar allvarligt på att ge dessa Tigerbarber ett eget "rum" att bo i. Har ett 110-liters som står tomt. Kan vara kul i alla fall att ha dem kvar och se om man kan skapa ett bra livsrum för dem oxo. Borde finnas möjlighet att hitta annan fisk som trivs i deras sällskap. Om inte annat är de förbaskat fina och trevliga att titta på..
                      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                      Kommentar

                      • Wilda
                        • August 2007
                        • 342

                        #12
                        Ojdå det låter det, om Tigerbarbar
                        Jag har fått 5 st 2 hanar 3 honor, dem går just nu ensamma i ett mindre
                        akvarium tillfälligt, de skall flyttas över så fort vi får ordning på
                        det stora vi köper nu, där mina plays skall vara.
                        Efter ha läst lite var stans ang Tigerbarber så låter det som att de
                        kommer att gå ensamma i min andra akvarium, hehehe.
                        Kan man ha ancitrius och pansarmal tillsammans med dem ?
                        Mvh Wilda
                        190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                        85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                        54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                        35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                        Kommentar

                        • Wilda
                          • August 2007
                          • 342

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Det är helt obegripligt att zooaffärer säljer tigerbarber -och kinesiska algätare- till folk som har sällskapsakvarier. Tigerbarben är inte bara fenbitare, den är ögonbitare också, och aggressiv nog att terrorisera ihjäl alla fiskar de uppfattar som försvagade.

                          Jag vet ingen annan barb som kommer i närheten av tigerbarb vad gäller att ge sig på annan fisk; alla andra barbarter jag ägt, och det är rätt många nu, har varit snälla fiskar.

                          Din kopparbarb klarar sig nog så länge den är tuff, men visar den det minsta svaghet (t.ex. bli sjuk) ger de sig på den. Är du rädd om den bör du nog lämna tillbaka tigerbarberna, det kommer inte att hålla i längden enl. min mening.
                          Mina tigerbarber kommer ifrån ett akvarium med 2 scalarer och 2 kardinaltetra och 2 glödbandstetra och
                          1 play,2 malar.
                          Hör och häpna dem var mkt fredliga hemma hos honom,
                          men nu har han slutat med akvarium och hans ex tog akvariumet
                          men ville inte ha tigerbarberna, hon vill bara ha play som jag
                          Dessa tigrar verkar vara ett bra gäng, dem är snälla mot varandra
                          och var snälla mot de som dem bodde ihop med förut som sagt
                          Mvh Wilda
                          190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                          85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                          54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                          35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                          Kommentar

                          • Klinten
                            • July 2007
                            • 1313

                            #14
                            Wilda:

                            - Jag tror att fiskar är lite som folk är mest. Det finns elaka och det finns snälla! Att Tigerbarberna i denna tråd utmålas som "barbarer" kanske inte skall ses som ett mått på att de är helt omöjliga! Snarare att man skall tänka på att det kan bli problem...men.. det kan det säkert bli med andra arter oxo Dessutom finns det, som du kan läsa i denna tråd, de som anser att Tigerbarber visst kan uppföra sig!
                            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #15
                              Sitter just nu och undrar varför jag lade detta inlägg i denna kategori! Trötthet var är nog svaret! Barber skall vara bland barber...inte tetror! Skärpning Olle!
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              Arbetssätt...