Odling av Kongotetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    • September 2005
    • 30

    Odling av Kongotetra

    Hej! Återkom idag från en semesterresa och det verkar som en av mina Kongotetrahonor är full av rom...är det någon som har erfarenhet av odling av densamma och kan komma med lite handfasta tips???

    Tänkte flytta hanen och just denna hona till ett eget akvarium och "bevaka" för att se hur det hela utfaller - men känner mig lite osäker på vattenvärden, temp etc. för att det hela ska resultera i yngel...

    Hjälp!

    / joe
    MVH/ Johan
    ------------------------------------------------
    Värmlänning i exil på Tjörn
  • Strixxx
    • December 2005
    • 117

    #2
    Det lilla jag kan komma med är att honan står rätt högt upp i karet, simmande mot strömmen, hanen eller fler står snett under och väntar.
    Rätt som det är kommer ett korn i storlek med ett knappnålshuvud och sjunker sakta ner, det är då hanarna ska fram och göra sitt.
    Sen sjunker det ner i bottenmaterialet, som med fördel kan bestå av lite grövre engelsk sjösten, så långt kom jag nästan med mina Kongosar, men discusarna tyckte det va rysk caviar så de festade...
    De trixar ett tag innan de tar position, så om du ser något som liknar förspel, då drar det ihop sig.
    Jag körde vi tillfället om kring 27-29 C.
    Lycka till!!!


    Ursprungligen postat av joe
    Hej! Återkom idag från en semesterresa och det verkar som en av mina Kongotetrahonor är full av rom...är det någon som har erfarenhet av odling av densamma och kan komma med lite handfasta tips???

    Tänkte flytta hanen och just denna hona till ett eget akvarium och "bevaka" för att se hur det hela utfaller - men känner mig lite osäker på vattenvärden, temp etc. för att det hela ska resultera i yngel...

    Hjälp!

    / joe
    Min Zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...