Hett tips för er som gillar rovfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tuda
    • July 2006
    • 21

    Hett tips för er som gillar rovfiskar!

    Antar att ni redan vet om det men Vargtetrorna är riktigt fräcka att kolla på, fick min från affären och han sa att han alltid hade gett fisken levande fisk och att den inte tog någonting annat. Jag fick hem fisken och efter ca 3h så band jag fast en räka i ett tunnt snöre för att se om man inte kunde locka den till att ta även icke levande fisk. Jodå! den bet av snöre o allt (hade inte räknat med att den inte skulle bita, hade jag vetat det så hade jag sett till att den inte fått nåt snöre i sig och använt en "mat-pinne"). Försökte ta den med håven idag och den slet sönder håven, nu tror ni kanske att detta är en stor firre men den är ca 12-14cm och blir över halvmetern om man tar väl hand om den. Och jag skulle aldrig få för mig att ta ned handen till den för den attackerar av ren instinkt på allt som rör sig.
    Sorten jag har går under det latinska namnet "Hoplias malabaricus" och jag gillar den redan, den är nattaktiv men vänjer sig lätt vid att ta mat även under dagtid. Vill ni ha något extra i erat akvarium så föreslår jag helt klart en vargtetra pågrund av dess instinkttiva beteende att bita allt som rör sig, går dock inte ha denna med annan fisk, de som försökt har märkt att det gått jätte bra ett tag men tillslut försvinner de andra fiskarna, den biter även större fisk än sig själv och ger sig inte förren fisken är död och då börjar den tugga på den istället, det går att tämja fisken att bara ta "död" mat men det tar sin tid och man kan behöva sväla fisken i flera veckor innan den ger med sig och tar maten man ger den.
    Alltså bara en fisk för er som gillar rovfiskar!
  • Guest

    #2
    Vad hittade du den???

    Själv är jag mer sugen på Erythrinus de blir inte lika stora som Hoplias....

    Kommentar

    • Tuda
      • July 2006
      • 21

      #3
      Sandby ciklid i Skåne.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Jaha jag trodde du hittade den här i jönköping eller nått för det var väl du som undrade om A6zoo?

        Kommentar

        Arbetssätt...