Min ensamma neontetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EmiliaEdvardsson
    • June 2007
    • 7

    Min ensamma neontetra

    Jag har haft lite otur med mina neontetror och av någon anledning har 9 av 10 avlidit. Vet inte riktigt varför det blivit på detta sätt. Kanske för att jag blev "lurad" att överbefolka mitt akvarium när jag köpte det. Är helt grön på det här med fiskar och litade på dem i affären. Låter det troligt att de dör pga. överbefolkning?
    Hur som helt, min fråga är egentligen: Hur grymt är det mot den lilla neontetran som är kvar att få simma ensam? Han har guppysar i akvariet som han försöker stimma med men de kan vara lite hårda mot honom. Bör jag skaffa mig några tetror till som sällskap? Tack för hjälpen
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    #2
    Du bör ha några till, de är stimfiskar och mår bästa av att vara minst 5. Men om ditt akvarie är för litet kanske det är bäst att lämna bort den ensamma till någon som har fler. Tror inte att de kan dö av överbefolkning i sig, i så fall av nitrit om du haft för mycket fiskar på för lite utrymme och nystartat. Neontetror är ganska känsliga är min uppfattning. Guppysarna har ju en förmåga att bli fler så det kanske är bättre att bara ha såna. Lycka till!

    Kommentar

    • EmiliaEdvardsson
      • June 2007
      • 7

      #3
      Okej, kanske ska lämna bort honom då.. om jag hittar någon som vill ha honom. Mina guppysar verkar dock inte så intresserade av att blli fler av någon konstig anledning men det kan nog ändå vara en god idé att lämna bort tetran. =)
      Tack för hjälpen!

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #4
        En av mina førsta fel då jag køpte kardinaltetror var att karantænakvariet innehåll vældigt friskt vatten. 60% dog tyværr før kort tid. Det fanns en bakteriekultur, men det mesta av vattnet hade blivit bytt dagen innan. Jag tror det var det som var felet och det som var orsaken till att dom dog, jag vet inte om det ær likadant med neontetror...
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • EmiliaEdvardsson
          • June 2007
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av Kjaer
          En av mina førsta fel då jag køpte kardinaltetror var att karantænakvariet innehåll vældigt friskt vatten. 60% dog tyværr før kort tid. Det fanns en bakteriekultur, men det mesta av vattnet hade blivit bytt dagen innan. Jag tror det var det som var felet och det som var orsaken till att dom dog, jag vet inte om det ær likadant med neontetror...
          Aha, okej! Akvariet var ju ganska nytt när jag släppte i tetrorna.. vattnet hade väl stått i drygt en vecka så det hade kanske inte rikgtigt stabiliserat sig ännu!

          Kommentar

          • JEK
            • March 2007
            • 1467

            #6
            Det ær møjligt det ær pga att vattnet ær friskt, men ær det bara har stått en vecka kan det också vara nitrit som ær orsaken eftersom filtret inte har varit ordentligt inkørt...
            Mvh.
            Johan - akvarielös!

            Kommentar

            Arbetssätt...