Lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Lek?

    Vore tacksam för lite svar på detta..

    I nån dag nu har 2 av våra 5 svarta fantomtetror börjat få rödare fenor, och nu är det en hona som hade blodröda fenor framtill och hon "dansade" runt tillsammans med en av hanarna, det var bara dom som hade ögon för varandra och lek i tankarna, dom andra var inte intresserade alls..

    Dom simmade ihop tätt intill och svansade runt varandra, några timmar.. sen så nu när vi tittade till dom för nån timme sen så står honan nere vid gruset bakom vår grotta, där det är en bladstråig växt bakom henne och en Cabombaväxt (den som ser ut som dill) till höger och hon jagar bort alla andra tetror. Är lite allmänt sur också och kan simma iväg snabbt fram till en neontetra eller andra fantomtetror och nypa efter dom lite snabbt, sen simmar hon tillbaka till sin plats.. Hanen står på andra sidan Cabombaväxten och kan köra iväg andra han också..

    Kan dom ha gjort nånting? lekt och så? Kan det vara nåt på gång, vi har ingen erfarenhet av det här så...

    Men jag tror inte dom blir så långlivade då kanske om det är ägg som ska kläckas sen, men vi ska tänka på att få igång ett mindre yngelkar till nästa gång annars..

    Men vi läste att dom odlas väl lättast att man tar en hona och hane som får vara i ett speciellt kar och sådär.. men är det möjligt också i ett vanligt akvarium tillsammans med andra fiskar att dom leker och så?

    Tack på förhand.
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Utan att veta något om fantomtetror så säger jag, att visst är det vanligt att fiskar leker i sällskapsakvarium, och det är det som hänt nu. Hur det blir med överlevnaden på rom och/eller yngel är det annorlunda med.
    Men att fiskar leker är också ett tecken på att de trivs, så grattis till både dej och dina firrar.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Utan att veta något om fantomtetror så säger jag, att visst är det vanligt att fiskar leker i sällskapsakvarium, och det är det som hänt nu. Hur det blir med överlevnaden på rom och/eller yngel är det annorlunda med.
      Men att fiskar leker är också ett tecken på att de trivs, så grattis till både dej och dina firrar.
      Tack tack Jens

      Jo, våra Platys är ju lekglada osv hela tiden tycker jag.. vi väntar väl barn på en hona där iaf.. och ja, dessa tetror var första gången vi såg lek på idag.. så det var lite kul

      Men ja, nästa gång dom leker (om inga yngel klarar sig nu vill säga) så ska vi väl flytta ett par då till ett speciellt kar så dom kan leka av sig där och så kan ju ynglen växa upp där så fler klarar sig liksom..

      Med våra platys osv i andra akvariet kan det ju bli lite kärvt kanske..
      Vore ju kul att se några växa upp liksom

      Men tack tack så mycket
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      Arbetssätt...