Vinkeltetrorna har fascistiskt fångläger.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kanotisten
    • May 2006
    • 218

    Vinkeltetrorna har fascistiskt fångläger.

    Jag har börjat få nog av mina fascistiska Vinkeltetror. Riktigt intressant grupp faktiskt, men börjar ta på mina nerver.

    Jag har 18 stycken vuxna (mkt fina) vinkeltetror i mitt 400 liters kar. I början när de var yngre höll de sig i ett fint stim uppe i toppskiktet, men på senare tid har det hänt något i gruppen. Det har bildats ett fångläger i bottenskitet - och fångarna är strikt hållna inom ett kubikdecimeter stort område (som de inte får lämna alls), med olika hierarkisteg.

    Gudfadern: Den största vinkeltetran håller sig längst ut till höger i akvariet. Alltid ensam, aldrig någon vinkeltetra som närmar sig denne.
    Livvakten/Krypskytten: En vinkeltetra som håller sig mellan gudfadern och fånggruppen
    Fångvaktarna: 2 st vinkeltetror, en framför gruppen, och en bakom gruppen
    Fångarna: 14 st vinkeltetror som inte får röra sig ur sin lilla fläck.

    Så här går proceduren till (varje dag)
    De 14 fångarna inhyses i ett och samma område i akvariet - ca 1 kubikdecimeter stort i vänstra delen av akvariet - rör de sig utanför detta området kommer genast en av de två fångvaktarna (den som är närmst) och aggressivt skrämmer/biter tillbaka den olydiga fången på sin plats. Är det en av dem som inte tittar åt samma håll som gruppen kommer fångvatkaren in och rättar upp dem i ledet.

    Lyckas en av fångarna ta sig bortom fångvaktarna så kommer genast livvakten och skrämmer tillbaka fången mot fångvaktarna som snabbt sätter tillbaka den på sin plats.

    Gudfadern är det aldrig någon vinkeltetra som närmar sig.

    Om någon av fångvaktarna lämnar sin post så kommer livvakten snabbt och skrämmer tillbaka fångvaktaren till sin plats, dock blir fångvaktaren aldrig skrämd in i fångruppen, utan endast tillbakakommenderad till sin post.

    Någon gång blir det total anarki och fångarna lyckas ta sitt mod och rymma allihopa, dock efter en stunds massivt jagande i akvariet så är fångarna ihopsamlade igen.

    Det är endast vid matdags som fångarna får beviljad permission.


    Visst låter det lite uppdiktat, men sanningen är den att min flickvän som är långt ifrån lika besatt av akvaristiken som jag har gjort samma iaktagelser. Vi kallar dem för Hitler-tetrorna eftersom de är gråa med svart, och ligger i en vinkel.

    (Tyvärr måste jag nog göra mig av med dem dock. De håller sig alldeles för långt ner i akvariet, och mina planer var att införskaffa 30 rödmunstetror. Det kommer då bli alldeles för trångt i de nedre regionerna - och måste jag välja så blir det rödmunstetrorna. Vinkeltetrorna är också lite för aggressiva för mitt lugna sinne.)

  • åheim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    läser man artbeskrivningen så låter dina erfarenheter väldigt osannolika
    är du säker på att det är denna fisk du har?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det kan vara lek på gång. Massor av tetror, tillochmed t.ex. neontetra, får "fascistiska tendenser" vid leken. I såna fall går det troligen över på någon vecka.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        alltså stänger de in en av sin egen sort eller andra? låter iaf kul, skulle gärna se bilder på dina facistiska tetror
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Vad skulle hända om man släpper in en "yttre" fiende. Skulle heraldkin då kollapsa.....

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag har inte sett lek hos just vinkeltetra, men om vi antar att de funkar som neontetror...
            *De aggressiva tetrorna är revirhållande, och resten håller inte revir alls för de är av det andra könet eller har redan lekt. Är den ensamma tetran aggressiv, dvs revirhållande, eller är den mersom utstött?
            *Varje revirhållande tetra har sitt revir centrerat kring nånting som är själva lekplatsen - för neontetra var det en växt.
            *De revirhållande individerna hos neontetra var honor. Kolla om de inte är de största & knubbigaste.
            *Hos neontetra höll varje hona revir i ett par dagar till en vecka, sen var hon utlekt och släppte reviret - som då omedelbart togs över av en ny hona.
            * Hos neontetra signalerade hanarna att de ville para sig genom att simma in i en honas revir, och när hon anföll vände de sidan till och fladdrade mycket snabbt med rygg och analfena. Då avbröt honan anfallet. Detta kunde upprepas många gånger, och hanarna höll sig ofta i utkanten av reviren.

            Kort sagt - observera, så kommer du troligen att se mycket intressanta saker. Jag blev mycket förvånad över att neontetror hade ett så komplicerat parningsbeteende, det är inte det intryck jag fått när jag läst beskrivningar av hur de odlas.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • kanotisten
              • May 2006
              • 218

              #7
              Ursprungligen postat av Xul
              Vad skulle hända om man släpper in en "yttre" fiende. Skulle heraldkin då kollapsa.....
              Hierarkin kollapsar med detsamma jag går fram o skrämmer dem lite

              då simmar de fint i stim uppe vid ytan.

              kan vara att de är leksugna eftersom jag började tillföra CO2 för två tre veckor sen, därmed sänkt Ph't lite.

              Det intressanta är ju att Vinkeltetrorna verkligen är ihopfösta i en tight liten grupp medan de andra håller koll.

              Kommentar

              Arbetssätt...