Svart Fantomtetra + vaddå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • annabell
    • February 2007
    • 20

    Svart Fantomtetra + vaddå?

    Hej!
    Har ett akvarium på 54 l där jag har två Svarta Fantomtetror, en guppyhane och en otcinclus. Hade fler guppisar innan, men de ha tyvärr dött... Har fastnat för tetror för de verkar vara så lugna och trevliga! Är nybörjare så jag vill ha lättskötta och tåliga fiskar...

    Så till mina frågor! Vilka tetror rekommenderar ni? Passar alla tetror ihop? Hur många tycker ni att jag ska ha i mitt kar? Nu känns det väldigt tomt...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Köp isf fler Svarta Fantomtetror då de är en stimfisk och bör vara minst 10 st.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • annabell
      • February 2007
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Köp isf fler Svarta Fantomtetror då de är en stimfisk och bör vara minst 10 st.
      Ok! I affären sa de att det funkar att ha dem i par... Är det inte för mycket att ha 10 st i 54 l?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Fördelen (eller nackdelen) med dessa är att de stimmar inte på riktigt samma vis som tex Rödmunstetran så de går att ha i ett lite mindre kar. Sedan att 50 liter är för litet för just den arten är en annan sak och jag skulle personligen hellre ha 6-8 likadana tetror än ha 2-3 st av olika sorter.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • annabell
          • February 2007
          • 20

          #5
          Tack för svar! Då blir det nog fler svarta fantomtetror framöver... Trevligt!

          Kommentar

          • cyrill
            • January 2007
            • 15

            #6
            Detta med rödmunstetran som bra stimgångare är lite falskt. Mina går inte i stim. Hannarna simmar runt och flörtar med glödbandshonorna istället för med sina egna. Sodom och Gomorrah...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tetror stimmar inget vidare om de inte blir hotade eller liknande, men av de som stimmar bäst utan att vara hotade är faktiskt rödmunstetran en av dessa.
              Sedan kan det ha betydelse hur många man har med, lite dåligt med stim om man har 6-8 st, men har man 40 så är det stimmigt !
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • cyrill
                • January 2007
                • 15

                #8
                Ja...det fattar jag nog. Jag har bara tio men de trivs ändå bäst ihop med glödisarna av nån konstig anledning. Har du provat att odla dem nån gång?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Nope, det har jag inte. Zebrafiskar har jag testat och fått yngel av, men de leker bara de ser en bunke med vatten och lite hornsärv.
                  Kan undra hur en rödmunnad glödbandstetra kommer att se ut ?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • cyrill
                    • January 2007
                    • 15

                    #10
                    Hehe... Jag skulle nog bli vida bekant om jag lyckades med det! Just nu har jag ett gäng nykläckta glödisar plus ett stim koppartetror som är strax under en cm. Är zebrafiskarna lika känsliga som yngel som tetror? Med tetror räcker det ju att göra ett litet misstag så dör allt. Men det är väl det som är tjusningen antar jag... när några överlever!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Kul att få lek på dem, det är roligt att ha fisk som man har dragit upp själv.
                      Sebrafiskarna som jag hade lade jag inte ner så mycket tid på och de fick gå med föräldrarna i det karet, men det överlevde ett 10-tal som gömde sig bland växterna.
                      Kollade in i mitt 240 häromdagen och fick se Pygmégurami som var runt 2 cm, och de hade jag inte köpt! Synd att jag inte fick se leken eller ens märkte av något innan de bara fanns där. Det är väldigt tätt planterat så det kanske inte är så konstigt .
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • cyrill
                        • January 2007
                        • 15

                        #12
                        Vad skoj! Jag har svarta neontetror 15 st som är ca 2,5 sm och ser ut som kopior av sina föräldrar o så har jag som sagt glödisar och koppartetror och sen i ett annat kar har jag en ancistrushanne som vaktar ägg i en kokosnöt. Hoppas jag får kvar några av glödisarna - det vore kul! Det är som du nämnde mkt roligare med akvarieinvånare som man dragit upp själv - även om det tar en massa tid med alla vattenbyten, artemiakulturer o.s.v.

                        Björn

                        Vi höres väl fortsatt om lite projekt. Verkar vara ont om tetraodlare som postar men det kanske kommer fler?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...