vilken tetra stimmar bäst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    vilken tetra stimmar bäst?

    Vilken tetra håller ihop sitt stim bäst? Jag har 20+ kardinaltetror som halvt om halvt håller ihop sitt stim och 10 röda fantomtetror som inte stimmar alls. Jag skulle vilja ha ett stim till som verkligen är ett stim. Jag har hört att rödmunstetran är bra på att stimma. Stämmer det? Finns det andra som är bra?
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • EMIL_EMPO
    • October 2006
    • 72

    #2
    tetror stimmar inte om dom inte har nått som hotar dom , för dom har ju ingen anledning att stimma om dom är trygga.. dom stimmar när dom känner sig hotade eftersom när dom stimmar äre större chans att dom klarar sig ...köp nån fisk som kanske år lite " grinig" så kommer dina tetror stimma .. detta är mina erfarenheter iaf ! mvh // emil !

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ja det stämmer att rödmunstetran är bra på att stimma, de stimmar även utan hot.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Ett par grejer... Jag tycker inte att man skall ha fisk som "skräms" med tetror, det blir onödig stress och blir en oskön stämning i karet.
        Stim-beteendet är en betingelse. Det ligger alltså nedärvt i stimfiskens gener att hålla sig tillsammans och att använda förmågan att röra sig i grupp som en enda organism - jämför med fåglar som flyger i "stim", eller flock om man så vill. Fåglar behöver inte något som skrämmer dom i luften för att de skall flyga i ett flock-"stim". De kan givetvis bli rädda för något och lyfta men det är en annan sak.
        Nyckeln till fiskars stimmande är utrymme. Om man har ett kar som är sju meter långt så simmar fisken frammåt mot nya mål, så att säga, och "upptäcker" nya områden hela tiden. Ett nytt outforskat område blir lite osäkert och fiskarna stimmar naturligt, som en skyddsmekanism.
        I ett vanligt kar på låt oss säga 3-400 liter blir omgivningen snabbt utforskad av fisken och ett visst "hem"-rum sätter sig i fiskens "medvetande".
        Låt oss nu säga att man stoppar i en eller flera fiskar som skrämmer stimfisken - så bildas stim endast kortvarigt och stimet delar snabbt upp sig i flera små kaotiska stim och resultatet blir negativt - det blir med andra ord inget harmoniskt stim som är vackert att titta på, utan rädda stimfiskar som flyr.
        När man köper hem en grupp nya t.ex. tetror så ser man att beteendet de första timmarna eller dygnen är att hålla sig mycket nära varandra - därför att karet är outforskat. Så fort bekanta platser är inlärda kopplar fiskarna av och rör sig mer splittrat, men ändå i en grupp - något mer osammanhängande.
        Skall man ha ett eller flera homogena, täta stim måste man nog ha akvarier i samma kaliber som Kjells nya - på 3 000 liter eller mer!
        Vi andra dödliga får nöja oss med att våra tetror och andra stimfiskar håller lite mer kaotiska och ibland stillastående "ostimmiga" stim.

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Ehh,ja då kan jag tipsa om blåtetran/moskitotetra...Mina stimmar utan hot men de "står på bottnen" ofta

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Halloj Biff!
            Ja, nu menar jag ju inte att våra tetror INTE stimmar, det gör de ju uppenbarligen, men jag tror att trådskaparen vill ha den där homogena stimbilden, alltså att de går i en stimklump hela tiden. Du slår huvudet på spiken med att de "står" på botten. De har alltså redan utforskat sin omgivning och har inte så mycket annat att göra än att da det lite lugnt - cool breeze - sådär - när kommer käket.
            I en del andra trådar, mestadels handlandes om Discusar, berättar jag om mina rosentetror. De är något fler än 50 st. och de håller verkligen ihop - om ändock lite löst. Mycket fin stimfisk. När Discusarna har yngel däremot agerar de som en enda homogen organism, med en enda inriktning... Käka Discusyngel - då kan vi snacka stimbeteende!

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              Biff? hihi...skoj..
              Jajo,du har allt rätt i att de inte har nåt annat att göra än att vänta på käket..men grejen är att de har alltid "stått på bottnen" Enda från början...vet inte varför men de är sällan uppe i ytskiktet...jo när de får mat dådå.. Himla fina och speciella blänkande tetror tycker jag..
              Sådär fint stimmande som trådskaparen vill ha sina, gör mina gröna microrasboror ibland...de har väl möte eller nåt och står tätt ihop strax under ytan...snyggt men alldeles för sällan.

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • gudsson
                • July 2006
                • 342

                #8
                Tack för svar ochj jo jag var ute efter att höra om de går att hålla ett fint stim i ett litet akvarie på 375 liter.
                Rödmunstetran är det som gäller då förstår jag.

                När jag startade ett 220 liters kar för en tid sedan hade jag endast 6st kardinaler i det de första två veckorna. När de var ensamma på den, för dem stora ytan, höll de 6 alltid ihop. Det var ganska fint att titta på. Fast utan att jag visste ordet av hade jag fler fiskar i karet och stimmet blev mer åt det som MaxB kallar kaotiska stim.
                375 L sydamerikaliknande
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

                Kommentar

                • Andi
                  • October 2007
                  • 8

                  #9
                  Upp.

                  Det finns ingen annan fisk som stimmar bra? Typ någon danier eller något?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...