Neonsjuka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    Neonsjuka

    Har försökt bote mina neontetror mot neonsjukan och det har funkat halvbra en kur för en månad sen och en just avslutat.

    Tyvärr verkar det som om det inte riktigt hjälpte utan oxå några glödbandstetror har tappat för och...

    1. jag vill inte ta en kur med samma medel igen eftersom jag inte tycket om att byta mer än 30 % av vattnet i veckan och det finns fortfarande lite rester kvar från den andra kuren.

    2. Finns det något bättre medel

    3. kan det vara något annat, tyckte mig se en prick på en av fiskarna i förgår med de är så svåra att undersöka och de hatar min håv. Men vita prick är det inte.

    Vad ska jag göra, i bland försöker jag att plocka ut fiskar som ser sjuka ut men det blir max en i veckan (mycket stress för fiskarna när jag jagar runt bland mina rötter (akvariet är extremt "håvovänligt) med två stora jätterötter och en sten. håven kan bara gå i ca 20 % av volymen...

    Nifurpirinol använde jag
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    100% säker på att det är neonsjuka? dåligt vatten kan ge sjuka fiskar *vet*
    prova att söka i forumet
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Lite fisk, 10% vattenbyte varje vecka och bra filtrering (ytterfilter + fluval 3+ i 180 L)

      Dåligt vatten nä, dessutom tappar fiskarna verkligen de röda och blåa linjerna. Praktbotiorna och malarna mår dessutom prima.
      Tanken slog mig men jag måste klara av akvariet med ca 30 % bytt vatten i månaden (ett byte) för jag jobbar borta några veckor då och då dessutom.

      Är möjlitvis just tetrorna extremt känsliga?

      Får väl kolla i butik då vad jag kan prova mer än Nifurpirinol

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        att vattnet är dåligta behöver inte bero på dig utan kan vara nåt i kranvattnet som inte är bra...? använder du vattenberedningsmedel (aquatan) vid vattenbytena?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Vad tar aquatonet hand om..

          Om den bara tar hand om hypoklorit eller kloramin så är det helt onödigt eftersom jag inte byter helt "friskt" dvs mycket och eller ofta.

          Jag skall nu i alla fall köra med aktivt kol ett par veckor och se (jobbigt att byta ut kolet varje vecka men det kan ge en hint)

          Dum idee ? Och skall jag göra det på riktigt dvs en påse i ytterfiltret med aktivt kol eller räcker finfilter till fluval 3+ med aktivt kol (är ju lite varning på det , det kan ju inte bli speciellt mycket kol för pengarna men det är ju bekvämt och man får i och för sig finfiltreringen på köpet)

          Kommentar

          • cyrill
            • January 2007
            • 15

            #6
            Neonsjukan beror vad jag vet på för hög temperatur. Mina är alldenes krokiga och ser fula ut men de andra mår bra. Mina får dö ut o sen köper jag inga fler för jag vill ha en temperatur som motverkar vitapricksjukan... Köp grön neontetra eller kardinaltetra istället.

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Doppvärmaren går in vid 24 gr. Är det verkligen för högt, vita prick är ju bra faktiskt mycket lättare att medicinera mot, dessutom kan jag inte kyla eftersom jag inte har airkond hemma om det blir heta sommardagar.

              Just nu lämnar jag akvariet ifred för en månad, går det så går det.

              I akvarieaffärren sa dom bara lycka till för att bli av med neonsjukan är rena rama turen. de menade att den bara kunde försvinna sådär bara.

              Ser inte ut att bli värre i alla fall....

              Kommentar

              • lenis3
                • June 2004
                • 2254

                #8
                hm när du väl gör dina vattenbyten kanske du kan göra 30% varje gång?
                Min zoon
                Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Tycker jag byter vatten i tid och otid ändå...

                  Vill byta en gång i månaden eller så och om jag lyckas med detta kan jag ta 30% men jag har trots att akvariet är 6 månader nu fortfarande gjord okynnesbyten av vatten på helgerna...... Finns ju ingen större mening
                  går bara åt mer ferropol då ju....

                  Jag har god filtrering, snabbväxande växter, bra ljus, mindre än 10 ppm i nitrat.... och inga matvrak i tanken...

                  Förresten verkar det ha avstannat, sista dödfallet var för över en månad sen...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...