Brutna käkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Brutna käkar

    I går var jag tvungen att ge dödshjälp till en kardinaltetra med knäckt underkäke

    Det värsta är att det är den tredje kardinaltetra som dör pga knäckt underkäke på kanske ett halvår

    De två första gångerna har vi sett hur de helt plötsligt likt små raketer simmar upp mot ytan. Min gissning är att de slår huvudet mot lysrampen. Men vad är det som utlöser det där onormala beteendet?

    Någon som har bevittnat något liknande med era kardinaltetror? Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vill ju inte att det ska hända igen.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • veronica27
    • February 2007
    • 115

    #2
    Ursprungligen postat av batski
    I går var jag tvungen att ge dödshjälp till en kardinaltetra med knäckt underkäke

    Det värsta är att det är den tredje kardinaltetra som dör pga knäckt underkäke på kanske ett halvår

    De två första gångerna har vi sett hur de helt plötsligt likt små raketer simmar upp mot ytan. Min gissning är att de slår huvudet mot lysrampen. Men vad är det som utlöser det där onormala beteendet?

    Någon som har bevittnat något liknande med era kardinaltetror? Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Vill ju inte att det ska hända igen.

    Sängk vatten volymen någon cm.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Har redan gjort det...

      De simmar verkligen upp med en jäkla fart. Inte alls likt kardinaltetror. Och jag undrar vad det kan bero på nu när det har hänt 3 gånger. Är det möjligt att de ser nån liten insekt vid ytan som de försöker fånga?
      Senast redigerad av batski; 02 May 2007, 16:36.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • fifi
        • August 2006
        • 695

        #4
        Vad otrevligt, kanske det hjälper ifall du slänger i lite flytväxter? Möjligen så försvinner lockelsen då?
        mvh
        Fifi

        I'm so cute, I poop rainbows.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Hur ser "knäckt underkäke" ut?
          Har den bara munnen vitt uppspärrad så är det t.ex. tecken på både kvävning och vissa förgiftningar. "Tokryck" är ofta tecken på sjukdom, vanligen är det nåt som kliar eller svider på huden.

          Jag har i och för sig haft rätt många fiskar som fått skador i munnen - det har då antingen rört sig om ciklider som slagits eller ätit granbarr (vid matning med mygglarver), eller om fisk som fastnat i håven när jag fångat dem. Det har då vanligen varit tydligt att munnen varit skadad - bitar lösa, eller fullt uppspärrad i dagar, och fisken har inte kunnat äta.

          Jag har aldrig sett någon neon eller kardinal skada sig genom att bara simma in i något.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Hur ser "knäckt underkäke" ut?
            Har den bara munnen vitt uppspärrad så är det t.ex. tecken på både kvävning och vissa förgiftningar. "Tokryck" är ofta tecken på sjukdom, vanligen är det nåt som kliar eller svider på huden.
            När den första kardinaltetran för ca ett halvår sen plötsligt rusade upp mot ytan och simmade sen ner med uppspärrade käkar trodde jag faktiskt att hennes käkar hade låst sig. Så när hon efter ca en vecka inte hade blivit bättre plockade jag upp henne och tillsammans med en kompis försökte jag försiktigt stänga munnen på henne. Det var då som vi upptäckte att underkäket hängde löst.

            När jag flera månader senare upptäckte att en till kardinal uppvisade samma sympom berättade morsan som var på besök hos mig att hon hade sett honom bete sig likadant - raketsimning mot ytan.

            Därför antar jag att han som fick dödshjälp i förgår också fick samma typ av skada efter liknade beteende.

            Kvävning eller förgiftningar tvivlar jag på. Dels för att ingen bland de andra fiskarna inte visar några tecken på besvär och dels för att jag inte har stoppat ner något nytt i akvariet som skulle kunna vara giftigt. Nitrathalterna är ok. Visserligen är det samma akvarium där tbc härjar, men den första olyckan skedde ju för ca ett halvår sen...

            Ursprungligen postat av Azur
            Jag har i och för sig haft rätt många fiskar som fått skador i munnen - det har då antingen rört sig om ciklider som slagits eller ätit granbarr (vid matning med mygglarver), eller om fisk som fastnat i håven när jag fångat dem. Det har då vanligen varit tydligt att munnen varit skadad - bitar lösa, eller fullt uppspärrad i dagar, och fisken har inte kunnat äta.
            Första gången trodde jag som sagt att hennes käkar hade låst sig, så jag väntade nog en vecka innan jag till slut bestämde mig för att göra nånting åt det. Precis som du säger kan de inte äta. Men grejen är att jag inte matat med något annat än flingfodret och ibland frysmat.

            Ursprungligen postat av Azur
            Jag har aldrig sett någon neon eller kardinal skada sig genom att bara simma in i något.
            Jag tycker också att det är väldigt märkligt.

            fifi: Jodå jag har flytväxter, dock inte över hela vattnytan.
            Senast redigerad av batski; 03 May 2007, 18:00.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Just det, glömde nämna att den första kardinalen som fick dessa symptom simmade omkring med de andra under den veckan som hon levde med skadan. Hon försökte även äta dock utan att lyckas särskilt bra (det var hjärtskärande att se). Skulle hon ha betett sig så normalt i fall det hade rört sig om kvävning eller förgiftning?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • gladys
                • March 2005
                • 1962

                #8
                Hade samma problem fast med en Molly. Men jag vet inte vad som osakade skadan. Trodde länge att det fastnat mågot i munnen på henne.
                Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Jag har också en fisk som simmar runt sådär med nedrkäken hängande/låst? Det är en prickig blåögonhona (Pseudomugil gertrudae) och hon har simmat sådär väldigt länge nu. Det är säkert minst två månader. Hon får i sig grindalsmask och nykläckt artemia och har väldigt fint hull fortfarande så hon får hänga med så länge hon ser så fin ut. Men jag har verkligen funderat på vad som kan ha hänt.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Oj, har hon klarat sig så länge? Klarar hon av att äta?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Oj, har hon klarat sig så länge? Klarar hon av att äta?
                      Ja det är det hon gör. Hon verkar suga in maten. Just grindalsmask verkar funka bra. Ibland får hon hålla på några gånger innan masken hamnar i rätt läge. Men hon får ner dom och hon behåller hullet. Det är lite konstigt, och jag vet inte alls vad som kan ha hänt henne. Dom ska vara lite hoppiga men jag har inte sett dom hoppa, och jag har inga elaka fiskar där som kan ha skadat henne heller.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Så länge hon äter är det nog inte dödligt. Men andas hon helt normalt också? Hyperventilerar hon inte alls?
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          #13
                          Nej, hon beter sig precis som de andra, bara det att underkäken alltid är öppen och pekar i ca 45 grader neråt.
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Då låter det som om hon kan leva med den skadan.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Piscator
                              • August 2006
                              • 735

                              #15
                              För några år sedan var jag med när en kompis flugfiskade upp en regnbågsöring i en sjö, fisken hade underkäken låst i ett läge rakt ner.

                              Den var visserligen inte fet men hade på något vis ändå lyckats peta i sig tillräckligt med pellets i odlingen för att överleva och dessutom både huggit och fastnat på kompisens fluga.

                              Vilken slutsats ska man dra? Min är i alla fall att under gynsamma omständigheter så kan vissa individer ändå klara sig.
                              Hälsningar, Tomas!
                              "Om en svart katt korsar din väg så betyder det att djuret är påväg någonstans."

                              Kommentar

                              Arbetssätt...